Необходими са бързи действия за актуализиране на начина, по който трансграничните финансови услуги се проверяват и защитават потребителите, докато секторът става все по-дигитализиран, а технологичните гиганти играят все по-голяма роля в него, обявиха днес регулаторите в Европейския съюз, цитирани от Ройтерс.
Хората се насочват към социалните мрежи и използват смартфоните си, за да купуват и продават акции, да прехвърлят пари по банкови сметки и да извършват плащания – тенденция, която беше ускорена от пандемията на Covid-19 и която остави регулаторите в догонваща позиция.
„Дигиталните финанси отключиха нови синергии между финансови и нефинансови дейности, които потенциално носят системен риск на пазара на финансови услуги“, гласи съвместен доклад на регулаторите, занимаващи се с банките, застраховането и пазара.
Все още не е ясно как трябва да се категоризират някои дигитални финансови услуги според новите правила, което създава несигурност относно неприкосновеността на данните, действията срещу прането на пари и колко капитал могат да държат въпросните платформи, допълва докладът на регулаторите.
В него се призовава Европейската комисия да възприеме по-холистичен подход към надзора на финансовите услуги.
Може да са необходими нови „структури за надзор“, които да обхващат трансакциите, случващи се в групи със „смесена дейност“, като Amazon, Google, Facebook, Apple и други големи технологични компании, които предлагат финансови и нефинансови услуги.
Крахът на германската компания за разплащания Wirecard показва, че сложните договорености в рамките на една група, предоставяща както финансови, така и нефинансови услуги, създават специфични предизвикателства пред регулаторите, гласи докладът.
„Нарастващата дигитализация и множеството данни при финансовите услуги изискват по-тясно сътрудничество между финансовите и съответните нефинансови власти“, посочва текстът.
В доклада се казва още, че регулаторните действия могат да бъдат оправдани, като се има предвид, че някои публикации в социалните мрежи по същество са реклами.