Ротердам замразява за една година откриването на т.нар. „тъмни магазини“ – малки центрове за дистрибуция в града, използвани от услуги за доставки на хранителни продукти като Getir, Gorillas, Flink, Zapp и други, предава Ройтерс.
Ходът следва подобно решение на властите в Амстердам от миналата седмица, след като жителите на града се противопоставиха на неудобствата, причинени от услугите, които обещават доставка до 10 минути. Броят на този тип пространства нарасна в големите градове в Европа от началото на пандемията на Covid-19.
„Вече всички ги знаят: затъмнени прозорци, проблеми с трафика по търговските улици, шум от товарене, безразсъдни доставчици и досада за чакащите шофьори“, коментира Рус Вермей, представителка на градския съвет на Ротердам. „По принцип няма нищо лошо в бързата доставка, но начинът, по който се случва на практика е адски дразнещ“.
Миналата седмица Амстердам замрази за година отварянето на тъмни магазини заради оплаквания от граждани.
Градът твърди, че има 31 тъмни магазина в границите му, а Ротердам – 13, „и се разрастват бързо“, като всичките са отворени през последната половин година.
Говорител на властите в града твърди, че вече наличните магазини няма да бъдат затворени.
„Откакто започнахме в Нидерландия миналата година, бяхме приети изключително добре“, твърди британската Zapp в изявление по имейл.
Турската Getir коментира, че съжалява да чуе за решението на Ротердам.
„Създадохме повече от 1500 работни места на пълен работен ден само в Нидерландия“, посочва говорител на Getir. „Подбираме внимателно местоположението на нашите магазини и доставяме само със 100% електрически автомобили, без да създаваме неудобства“.
Говорител на базираната в Берлин Gorillas, която има 2000 служители в Ниделрандия, твърди, че компaнията е изненадана от решението и възнамерява да участва в преговори с градовете, за да се справи с оплакванията.
Германската Flink не е отговорила веднага на запитването за коментар, но след решението на Амстердам заяви, че ще работи с властите и отбеляза, че услугата е от полза на местните предприемачи, които ползват платформата ѝ като начин за доставка на стоки.