Проучване сред 223 големи уебсайта, предлагащи различни стоки и услуги в ЕС, показа, че 2/3 от тях - онлайн магазини, сайтове за резервации на почивки, търсачки и сайтове за сравнение на услуги, са публикували ненадеждни отзиви от потребители, ползвали техните услуги.
Проверката е на Европейската комисия и обхваща 26-те страни от общността, както и Исландия и Норвегия, съобщават от Брюксел.
"Много често потребителите разчитат на отзивите от клиенти, когато пазаруват или резервират нещо онлайн", коментира комисарят по въпросите на правото и защитата на потребителите в ЕС Дидие Рейндерс.
Той коментира още, че проверката е установила нарушения на правото на ЕС при 55% от проверените сайтове, а за 18% - има съмнения за нарушения, и допълни, че ще има реакция от страна на европейските институции.
Проучване от 2020 година показва, че европейците разчитат много на отзивите, когато взимат решение за покупка. 71% от потребителите например четат коментари на клиенти, когато резервират място за ваканцията си.
Проверката на ЕК обаче показва, че 104 от 223-те проверени сайта не съобщават на своите потребители как са събирани ревютата за техните продукти или услуги. Само в 84 сайта такава информация е ясно посочена, а в останалите обясненията са с дребен шрифт в общите условия за ползване.
В 144 сайта няма как да бъде потвърдено, че отзивите на клиенти са реални, тоест писани от хора, които действително са ползвали услугата или стоката, която се предлага. В 118 сайта няма информация дали тези ревюта въобще се проверяват, са показали още проверките.
Сега националните регулатори ще се свържат със сайтовете, за които са установени нередности, и ще изискат спазването на европейските правила. Могат да бъдат наложени и санкции спрямо националното законодателство, обясняват още от ЕК.