Grab, услугата за доставки и споделено пътуване в Югоизточна Азия, осъществи пазарния си дебют в четвъртък след рекордно сливане с компания със специално предназначение (SPAC) за 40 млрд. долара. Листването пък ще даде тон за други регионални предлагания, пише Ройтерс.
Първичното публично предлагане на Nasdaq е върхово постижение за деветгодишната сингапурска компания, която започна с приложение за споделено пътуване, а сега оперира в 465 града в осем държави, предлагайки доставки на храна, разплащания, застраховки и инвестиционни продукти.
Най-голямото листване в САЩ на компания от Югоизточна Азия следва споразумението на Grab от април да се слее с дружеството със специално предназначение Altimeter Growth на американския технологичен инвеститор Altimeter Capital Management и набра 4,5 млрд. долара, включително 750 млн. долара от Altimeter.
Има място за много играчи на фрагментирания пазар за доставки на храна и на пазара за финансови услуги в Югоизточна Азия – регион с около 650 млн. души население. Но пътят към рентабилността може да бъде дълъг, твърдят анализатори.
Очаква се интернет икономиката в Югоизточна Азия да се удвои до 360 млн. долара брутна стойност на стоките до 2025 г., което кара конкурентите на Grab, включително регионалната интернет фирма Sea и индонезийската GoTo Group, да заложат на растежа.
GoTo планира местно IPO през 2022 г., след като завърши очакваното набиране на частен капитал в размер на 2 млрд. долара, твърдят източници на Ройтерс. Листването в САЩ ще последва това в Джакарта.
Grab е основана от Антъни Тан, който е неин главен изпълнителен директор, и Тан Хои Лин, който разви фирмата от идея до нещо толкова голямо. Двамата мъже, макар и носещи името Тан, не са роднини.
39-годишният главен изпълнителен директор Тан разрасна Grab през регионалните ѝ операции, така че тя да предлага множество услуги, след като през 2012 г. пусна таксиметровото си приложение в Малайзия. На по-късен етап фирмата премести централата си в Сингапур.
„Това, което показахме на света е, че местните технологични компании могат да разработват чудесни технологии, които могат да се конкурират глобално, дори и когато участват и международни играчи“, коментира Тан в интервю тази седмица. „Можем да се конкурираме и да спечелим“, каза той.