Той съобщи, че близо 80 екипа с различни идеи са се включили първоначално в тазгодишния есенен формат на акселераторската програма XLRadar Consumer Goods на Innovation Capital, като след няколко нива на подбор, журито е определило пет компании, които ще получат подкрепа от 25 хил. евро. Ако сумата бъде използвана разумно, тя ще помогне на компаниите да тестват продуктите си и да достигнат пазара.
Сред финалистите са компания за ферментирали зеленчукови продукти като заместник на традиционната консервирана туршия, разработчик на крем против акне за тийнеджъри, стартъп с продукти за диабетици, компания за студено пресовани чайове и бульони и иновативно решение как да приближите клиента максимално до храните, които консумира.
„Можете да си вземете дръвче под наем и да получите в края на сезона неговата продукция... Вместо собственикът на една градина с ябълкови дръвчета да се чуди какво да прави с продукцията, вие може да си заплатите предварително и в края на годината да си получите ябълките, или даже да си ги наберете сам. Можете да получите продукцията и като преработен продукт, така че дори ако реколтата не е много благодатна, получавате нещо", разкри експертът.
Той посочи, че насърчават предприемачите да бъдат проактивни. Гочев е на мнение, че „колкото повече мнения и съвети получат, толкова е по-голям шансът им да успеят“.
„Едно от важните неща, когато започваш стартъп, е да усетиш какво се развива и какво се търси", съветва Гочев и потвърди, че българските предприемачи, особено тези които за първи път започват бизнес, са малко мнителни. „Притесняват се някой да не им открадне идеята. Една идея на практика струва нула – стойността й е в хората, които я развиват. Ако имаш идеята и познанията – тя ще бъде успешна", посочва той.
Заради пандемията голяма част от програмата тази година е преминала онлайн, което е имало своя негативен ефект заради липсата на директен контакт, но е създало и нови бизнес възможности и модели в сектора на доставки на храни. Обсъждани са идеи за вендинг машини със здравословни храни, както и предложения за супер бързи доставки с разпределени дистрибуторски мрежи м рамките на един час.
Гочев разказа, че Innovation Capital има инвестиции в посока да се намали разходването на храни.
„Компания работи по решение, което позволява на магазините да преценяват колко време могат дадени продукти да стоят на рафтовете и да ги предлагат на клиентите си с намалена цена преди изтичането на срока на годност. Има подобен продукт и за ресторанти – тези схеми са в развитие, а някои са и на пазара", съобщи Явор Гочев.
Запитан за навлизането на виртуалната реалност в ежедневието, Гочев потвърди, че вече получават предложения, които са насочени не само към гейминг индустрията, но и за улесняване на бизнес процесите.
Кои са новите бизнес модели за търговия с бързооборотни стоки? Какви са тенденциите в здравословните продукти? Каква кампания предстои за популяризиране на иновативните идеи? Кой е партньор на Innovation Capital?
Целия разговор може да гледате във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да гледате тук.