IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Технологичните стартъпи в Югоизточна Азия ще достигнат 1 трлн. долара до 2025 г.

Компания за рисков капитал очаква стойността на стартиращите фирми да нарасне трикратно за петгодишен период

15:14 | 09.08.21 г.
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Brent Lewin/Bloomberg</em></p>

Снимка: Brent Lewin/Bloomberg

Технологичните стартъпи от Югоизточна Азия са имали обща стойност от 340 млрд. долара миналата година, а тази сума може да нарасне трикратно до 2025 г. според Jungle Ventures, пише CNBC.

Jungle очаква в следващите четири години стартъпите от региона да бъдат оценени на общо 1 трлн. долара.

В изчисленията си азиатската фирма за рисков капитал е включила публично достъпна информация за 31 стартъпа с минимална оценка от 250 млн. долара. Освен това е предвиден фактът, че много сделки с рисков капитал не се оповестяват публично.

„Бях малко изненадан, но същевременно не бях“, коментира Амит Ананд, съосновател на Jungle Ventures. По думите му актуалната сума може да е много над 340 млрд. долара.

„Направихме толкова груба сметка, че не е трудно да си представим, че има много повече данни, които не сме включили, що се отнася до кръгове за финансиране, които или не са били обявени, или компаниите все още са във фокуса на внимание“, посочва той.

„Ако погледнете към темповете на растеж в Югоизточна Азия през последните 3 до 5 години и ако те преодължат, което непременно ще се случи, ще видите достигането на трилион долара преди 2025 г.“, посочва Ананд.

Потенциалът на Югоизточна Азия

В Югоизточна Азия живеят 400 млн. интернет потребители, а 10% от тях са били за първи път онлайн през 2020 г.

Интернет икономиката в Сингапур, Малайзия, Индонезия, Филипините, Виетнам и Тайланд – най-големите икономики в региона – се очаква да премине 300 млрд. долара до 2025 г. според доклад за индустрията на Google, Temasek Holdings и Bain & Company.

Няма недостиг на възможности за финансиране на стартъпите в региона, тъй като инвеститорите, включително тези с рисков капитал, пишат големи чекове. Според Deal Street Asia стартиращите фирми в Югоизточна Азия са набрали рекордните 6 млрд. долара през първите три месеца на годината.

Ананд смята, че инвеститорите търсят „ускорен растеж“ на своите инвестиции, спрямо това, което са получавали от други индустрии с физическо присъствие.

Стартъп средата в региона се характеризира с това, което Ананд определя като „предимството на последния“ – компаниите печелят от това, че се учат от успехите и неуспехите на своите конкуренти в САЩ, Китай и Индия.

Стратегии

Редица известни стартъпи от региона са в процес на превръщането си в публични компании, а някои от тях вече обявиха планове за огромни първични публични предлагания.

Гигантът в споделеното пътуване Grab обяви през април, че ще стане публична чрез сделка със SPAC (компания за придобиване със специално предназначение), оценена на 39,6 млрд. долара. Новият индонезийски технологичен гигант GoTo Group също планира скоро да стане публичен.

Базираната в Сингапур компания за недвижими имоти PropertyGuru се очаква да стане публична чрез SPAC сделка, а индонезийската компания в онлайн търговия  Bukalapak дебютира на борсата в петък.

Превръщането в публични компании чрез подобни споразумения ще отвори стартъпите за по-големия контрол от страна на инвеститорите, особено от тези от САЩ, твърди Майкъл Линтс, който е партньор в Golden Gate Ventures.

„Мисля, че те бяха малко разочаровани от това къде ги отведе SPAC пазарът, така че ще станат малко по-критични към целевите компании, които ще се листват“, допълва той.

Основателите обикновено или продават стартъпите си на по-големи компании, или ги правят публични чрез IPO. Големите SPAC сделки, като обявената от Grab, все още са сравнително необичайни.

Апетит за IPO-та

Ананд, който е пламенен поддръжник на идеята стартъпите да стават публични по-рано, заяви, че насърчава повече портфолио компании от региона да правят IPO-та.

“Мисля, че има голям апетит към IPO пазара“, посочва той, допълвайки, че инвеститорите търсят нови компании, индустрии и технологии, които могат да генерират допълнителна възвръщаемост от пазара.

Ананд твърди, че местните фондови пазари все още нямат капацитета да се справят с огромни IPO-та, повечете от които се очаква да се случат в Съединените щати. Но малките листвания за под 5 млрд. долара могат да спечелят от вътрешните пазари, посочва той, допълвайки, че крайната цел на региона е да има двойни IPO-та.

„Правителствата трябва да свършат много работа, преди да постигнем това, но то ще отключи друго ниво на глобална ликвидност“, коментира още Ананд.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:17 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още