Много компании започнаха да работят с много облаци по случайност, твърдят анализатори и представители на индустрията. Различни групи в една организация могат да сключват договори с различни доставчици.
Тази година 92% от компаниите са заложили на мултиоблачна стратегия, спрямо 81% през 2018 г., сочи годишният доклад за индустрията, публикуван от софтуерната компания Flexera Software.
Оперирането със системите на различни доставчици на услуги е свързано и с известни предизвикателства. Всеки от тях си има собствен начин на управление на съответните технологии, като съхранението на данни например, а прехвърлянето на данни между различните облаци може да е трудно, коментират представители на индустрията.
USAA, базирана в Сан Антонио застрахователна компания, от години се опитва да работи с различни облачни предложения, отчасти за изграждане на устойчивост, като може да мести данни при необходимост. Но тя е установила, че всичко това е немалко предизвикателство, твърди Майкъл Уилит, помощник вицепрезидент облачни операции в USAA.
„Всеки доставчик на облачни услуги, дори и да ви казва, че не го прави, се фокусира върху това да ви заключи [в системите си – бел. ред.]“, коментира той.
Това стимулира създаването на редица нови софтуерни компании, които да предоставят инструменти за по-добро управление на приложения в различни облаци. Една от най-горещите компании за облачни услуги през последните две години е Snowflake, която помага на компаниите да управляват данните си в облака. Цената на акциите ѝ скочи, когато фирмата стана публична миналата година, въпреки че в края на миналата година спадна под достигнатия връх.
„Преди две години и половина всичко беше AWS”, коментира Стив Мълейни, главен изпълнителен директор на Aviatrix Systems, доставчик на мрежови софтуер, който помага на организации да управляват по-добре облака си, ползвайки различни доставчици. „Не всички са мултиоблачни“.
Основните доставчици на облачни услуги предлагат собствени инструменти, чрез които позволяват на клиентите си да свързват системи. Но много клиенти остават предпазливи по отношение на тези възможности, защото облачните компании искат да задържат максимална част от бизнеса за себе си, посочват представители на индустрията.
„Нуждаете се от независим мултиоблачен платформен доставчик“, коментира Дейв Макджанет, главен изпълнителен директор на HashiCorp, доставчик на инструменти, които работят в различни облаци.
Google твърди, че използва технология за отворен код, която е безплатна, така че да даде на клиентите си по-голям контрол върху облака, който използват.
„Нашите клиенти не искат да играят същия сценарий като от 90-те, на заключване при един доставчик“, посочва Еял Манор, вицепрезидент на Google Cloud.
„Microsoft твърди, че работи с клиенти, за да отговори на техните нужди в облака, включително тези, които включват други доставчици. Говорител на Amazon твърди, че повечето клиенти, дори и тези, които говорят за ползването на няколко доставчика, се придържат към един.
Междувременно Пентагонът вече гледа в бъдещето с планове за поредна голяма облачна надпревара в началото на 2025 г.