Онлайн търговията отбеляза 100-процентов ръст спрямо 2019 година, а през 2021 г. досега наблюдаваме по-скоро тенденция на запазване. Тази тема коментираха в ефира на Bloomberg TV Bulgaria в предаването „Светът е бизнес“ Евгени Йорданов, дигитален директор на платформата за електронни магазини CloudCart и Христомир Витанов – Мъро, креативен директор на рекламна и маркетингова агенция „Аномали".
Дрехите са най-големият сегмент в онлайн търговията в България, следвани от забавленията и детските стоки, стана ясно по време на разговора.
Ръстът на глобалната търговия всъщност е толкова голям, че вече не достигат контейнери, които да извозват поръчките между континентите. Основна причина за това е ръстът в електронната търговия. Принудителното затваряне вкъщи накара потребителите да опитат с поръчки онлайн и тази тенденция се запазва.
„Пазарът в България повтори тези ръстове. Пандемията всъщност отвори очите на много хора, че интернет е канал, от който можеш да изкарваш пари и да правиш бизнес“, коментира Йорданов и съобщи, че има над 100% ръст в обема на поръчките за 2020 г. спрямо 2019 г.
Той отбеляза, че първите две тримесечия на тази година „по-скоро говорят за запазване на този интерес“, а бизнесът също се преориентира.
Йорданов посочи, че българският потребител е по-скоро консервативен. „Начинът на плащане, който използва, е по-скоро наложен платеж, отколкото по-иновативните методи – карти, дигитални портфейли и т.н., заяви Евгени Йорданов.
Той уточни, че в тази връзка въведените регулации от ЕС за допълнително верифициране на пароли при плащане онлайн са една от причините много хора да избират наложения платеж или друг по-опростен начин на плащане.
„Всяка допълнителна крачка дава възможността на човек да се откаже да направи покупката“, смята Христомир Витанов.
По време на пандемията, а и след това, наблюдаваме все повече алтернативи на търговия в онлайн пространството.
Една от тенденциите, която се роди от пандемията, е онлайн търговията на бързооборотни стоки. Макар и изключително труден бизнес от гледна точка на логистика и маржове, интересът глобално към този сектор е значителен.
„Светът отива натам и първите ще бъдат победители“, прогнозира Витанов.
По думите му храната обаче далеч не е най-интересният и „горещ“ сектор за инвестиции онлайн. „Всъщност можем да кажем, че е задължително и да става въпрос за нещо физическо“, е мнението на Христомир Витанов – Мъро.
Той потвърди, че се задава и друг тренд, който засяга предимно колекционерски ориентираните потребители. „Той се нарича NFT и най-общо казано представлява дигитализирането на различни произведения на изкуството“, уточни експертът и разкри, че притежаването на дигитален портфейл дава и други предимства, като колекционерската страст движи този бизнес.
Експертите коментираха и членските карти на ФК Левски – София тип NFT, които съвсем скоро ще са при феновете. Тези клубни карти освен стойност като колекционерска пластика може да донесат и добавена стойност – например VIP ложа или среща с футболистите.
Маркетинговите специалисти обсъдиха и психологията на различните социални платформи днес.
„За мен Fаcebook винаги ще бъде много сериозна мрежа, но се измества фокусът на съдържанието. Във Facebook хората са много по-склонни да коментират повече, отколкото в Instagram. Facebook спря да бъде визуална мрежа - тя е по-скоро мрежа на мненията, каквато е и Twitter”, каза Христомир Витанов.
Красивите изображения пък са в Instagram.
Различните социални мрежи също така привличат различни демографски групи.
По думите на Витанов TikTok също е много обещаваща платформа за онлайн търговия, а „Аномали“ вече създават маркетинг кампании и в нея, съобразени със специфичната демография, например с бързооборотни стоки за деца.
„Tik Tok са развили всички инструменти, които Facebook има за онлайн търговия. Друга социална мрежа не може да се похвали с толкова богат инструментариум“, е мнението на Витанов, но той обърна внимание, че не всички инструменти са налични в България.
Друг голям хит за потребителите е така нареченото „купи сега-плати после“. Това е услуга за отложено плащане, приложима обикновено за стока, която е на стойност до около 400 лева, според експертите – дрехи, бижута и др.
„Да речем, че искаш да купиш подарък, но нямаш пари, можеш да вземеш подаръка, без да се налага да си взимаш кредитна карта и да речем на заплата да платиш артикула“, обясни Евгени Йорданов.
Какъв е профилът на успешния бързооборотен бизнес днес? Какви са новите модели за онлайн търговия и маркетинг стратегии? Колко е средната поръчка при онлайн търговията? Как се създава дигитален портфейл за NFT и каква трябва да е сумата за инвестиции? С каква идентификация трябва да се защитават потребителите?
Какво още коментираха събеседниците за тенденциите в електронната търговия вижте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Повече от предаването на „Светът е бизнес“ можете да откриете тук.