Airbnb определи цена от 68 долара на акция за своето първично публично предлагане (IPO), което е поредният знак за нажежения IPO пазар тази година, предава Wall Street Journal.
Цената далеч надминава целевия диапазон от 56 до 60 долара, който компанията определи по-рано тази седмица. Той също беше по-висок от по-ранен диапазон на фона на стремежа на инвеститорите към акциите в условията на исторически бум на IPO-та. Акциите на стартъпа за краткосрочно отдаване на жилища под наем, базиран в Сан Франциско, трябва да започнат да се търгуват в четвъртък.
Определената цена оценява Airbnb на около 47 млрд. долара след включването на приходите от предлагането, при което се очаква да бъдат набрани около 3,7 млрд. долара.
Като знак за силата на IPO пазара книжата на компанията за доставка на храни DoorDash поскъпнаха рязко при дебюта й в сряда и приключиха търговията с ръст от 86%. Цената на IPO-то й също надмина по-ранните очаквания.
Когато Airbnb започна представянето си пред инвеститори миналата седмица, компанията определи първоначален целеви диапазон за акция от 44 до 50 долара, но скоро стана ясно, че той е твърде нисък.
Както Airbnb, така и DoorDash дебютират в момент, когато IPO пазарът чупи рекорди, подкрепен от звездното представяне на компании, които се листнаха на борсата напоследък. От началото на годината на американските борси бяха набрани над 140 млрд. долара, което далеч надхвърля рекорда за една година от 107 млрд. долара, поставен в разгара на дот ком бума през 1999 г., сочат данни на компанията Dealogic, която води статистика от 1995 г. насам.
IPO-то на Airbnb е ключов крайъгълен камък за промяната на компанията в бурна година от историята й. Тя планираше да направи дългоочаквания си дебют по-рано тази година, но пандемията нанесе удар на резервациите в Азия, Европа и САЩ.
Главният изпълнителен директор Брайън Чески трябваше да набере капитал, за да запази бизнеса, съкрати една четвърт от служителите и се освободи от неосновни дейности. Бизнесът се подобри през третото тримесечие благодарение на комбинацията от големи съкращения на разходите и неочакван ръст на местните нощувки. Компанията постигна печалба от 219 млн. долара през този период.
Пандемията от COVID-19 продължава да е най-голямото предизвикателство за Airbnb в краткосрочен план. Инвеститорите трябва също да се съобразят с рискови фактори като градоустройствени рестрикции в градовете за краткосрочните наеми и затрудненията на Airbnb при гарантирането на сигурността в платформата й и предотвратяването на престъпления. Този въпрос се очаква да привлече по-голямо внимание, когато тя стане публична компания. Освен това Airbnb е един от малкото стартъпи в Силициевата долина с присъствие в Китай, въпреки че САЩ и Европа остават най-големите й пазари.
Декември обичайно е спокойно време на IPO пазара. Тази година обаче ще има вълна от предлагания. Освен Airbnb и DoorDash компанията за видео игри Roblox и компанията-майка на онлайн бранда за търговия на дребно Wish, ContextLogic, планират да дебютират до края на годината.
Morgan Stanley и Goldman Sachs ръководят IPO-то на Airbnb. Morgan Stanley ще бъде „стабилизиращият агент“, който може да се намеси, за да стабилизира търговията с акции на компанията чрез изкупуване на книжа. Търговията с акции на Airbnb трябва да започне на фондовата борса Nasdaq под символа ABNB.