Книжата на платформата за доставка на храна DoorDash почти удвоиха стойността си спрямо цената при първичното им публично предлагане при дебюта на компанията на борсата в сряда. Това е огромен скок за DoorDash, която не постигаше печалба, но получи тласък през последно време благодарение на хранителните навици в условията на пандемия, предава Bloomberg.
Книжата започнаха търговията на цена от 182 долара, след като DoorDash набра 3,37 млрд. долара при първичното си публично предлагане при цена на акция от 102 долара.
Огромният скок през първия ден, който може да е третият по големина тази година на вече нажежен IPO пазар, дава на DoorDash обща стойност от около 68,4 млрд. долара. Това включва оставащи акции, опции върху акции на служителите и ограничени акции, описани в документите й.
С настояща пазарна капитализация от около 58 млрд. долара, без допълнителните акции, DoorDash е по-голяма от компании като Kraft Heinz, Lululemon Athletica и Ford Motor.
DoorDash продаде 33 млн. акции във вторник на цена от 102 долара на акция, след като ги обяви на цена между 90 и 95 долара. IPO-то на компанията е третото по големина на американска борса тази година, изпреварено само от 4-те млрд. долара на компания, подкрепена от милиардера Бил Акман, и от софтуерния производител Snowflake с 3,86 млрд. долара.
DoorDash се възползва от стимулирания от пандемията бум на търсенето на храни, доставяни до вратата, както и от апетита на инвеститорите към нови листвания на борсата. Приходите през първите девет месеца на годината нараснаха над три пъти, а нетната й загуба намаля на годишна база благодарение на ръста на новите клиенти, сочат документите й.
Макар че DoorDash беше нещо като спасителна мрежа за много ресторанти, след като блокадите заради пандемията ги принудиха да преминат към модел на доставка на храни по домовете, таксите, които тя налага на ресторантите, достигащи до 30% от цената на поръчката, са смятани за несправедливи от някои заведения за хранене. Някои градове, включително Ню Йорк и Сиатъл, поставиха ограничения върху таксите, които компаниите за доставки могат да налагат на ресторантите.
Преди пандемията компании за доставка на храна като DoorDash и конкурентите й Uber Eats и Grubhub изпитваха затруднения да генерират средства на фона на ожесточената конкуренция сред тях и недоволството от таксите им и отношението към служителите. Маржовете в бизнеса са много малки, което предизвика вълна от консолидации миналото лято, при които Grubhub беше купена от Just Eat Takeaway.com за 7,3 млрд. долара.
Книжата на DoorDash се тъгуват на нюйоркската фондова борса под символа DASH.