Технологичните тенденции, свързани с коронавирусната пандемия, като насочването към работа от дистанция, ще продължат, дори след като ваксината стане налична. Това твърди бившият главен изпълнителен директор на IBM, цитирана от CNBC.
Джини Ромети, която в момента е изпълнителен председател на компанията, след като се оттегли от ръководната позиция тази година, прогнозира, че дигиталните технологии ще продължат да трансфомират начинa, по който компаниите оперират, дори и когато светът се върне към известно ниво на нормалност, благодарение на разработката на ваксина срещу Covid-19.
Тя направи коментара скоро, след като стана ясно, че ваксината на Pfizer и германската BioNTech показва 90% ефективност в предотвратяването на коронавирусните заразявания. Акциите на компаниите, които спечелиха от факта, че хората си стоят у дома заради пандемията, като Zoom и Netflix, понижиха цените си рязко след новинaтa.
„Всъщност не смятам, че тези технологични тенденции ще се преобърнат“, коментира Ромети. По думите ѝ работата от дистанция „ще остане“ и ще стане част от „хибридния“ модел на работа, при който част от хората работят в офиси, а други – от домовете си.
Една ваксина „вероятно ни позволява да се върнем малко към по-нормалното“, коментира Ромети. „Но вярвам, че редица от тези неща ще се запазят при хибридния начин на работа, а дигиталното ускоряване ще продължи, тъй като хората вече са нясно какво е възможно“.
Освен че доведе до масово онлайн общуване по целия свят, Covid-19 увеличи търсенето на дигитални здравни услуги и образование. В много страни учители и лекари, както и ученици, родители и пациенти, бяха принудени да се адаптират към виртуалните начини за достъп до уроци и прегледи.
В последните седмици няколко страни в Европа наложиха отново блокади, в опит да овладеят ситуацията с Covid-19. Но някои инвеститори поставят под въпрос кои от свързаните с пандемията тенденции ще се запазят, ако ваксината позволи по-широкото отваряне на икономиките по целия свят.
Годините, прекарани в създаване на иновации още преди коронавируса, позволиха на много компании да заработят дигитално в началото на пандемията. Но Ромети твърди, че има „различни темпове на инвестиции“, когато става дума за облачни услуги. Освен IBM, такива предлагат и Amazon, Microsoft, Alphabet и Alibaba.
През октомври IBM обяви, че ще отдели част от бизнеса си с информационни технологии, така че да може да се фокусира повече върху облачните услуги, които пък растат по-бързо и имат по-големи маржове.
„Ако се замислите, светът е изминал само 25% от облачното си пътуване – остават още 75%“, коментира Ромети. „Причината защо не сме изминали тези 75%? Затрудненията в преработката на тези приложения или в модернизацията им“.