Водещите технологични компании ще трябва да обяснят как работят алгоритмите им съгласно предложени нови правила в Европейския съюз. Освен това ще трябва да отворят рекламните си архиви за регулаторите и анализаторите, обяви еврокомисарят по антитръстовите въпроси в ЕС Маргрете Вестагер, цитирана от Ройтерс.
Ходът вероятно ще засегне американските технологични гиганти като Google, Amazon, Apple и Facebook, които разполагат със скъпоценни бази данни и с доходоносен бизнес с онлайн реклама.
Рекламните алгоритми помагат на компаниите да насочват реклами към потребителите, до които рекламодателите искат да достигнат.
Вестагер обяви, че целта е да се хвърли светлина върху това как работят тези алгоритми и Европейският съюз да се увери, че компаниите носят отговорност за своите решения.
„А най-големите платформи ще трябва да предоставят повече информация за начина, по който работят алгоритмите им, когато регулаторите поискат да узнаят“, обясни тя по време на събитие, организирано от агенцията за пазарни проучвания AlgorithmWatch и Европейския център за политики.
„Освен това ще трябва да дадат на регулаторите и анализаторите достъп до данните, с които разполагат, включително до рекламните архиви“, коментира Вестагер.
На 2 декември тя ще представи проект на два пакета от правила, известни като Закон за цифровите услуги и Закон за цифровите пазари, подчертавайки решимостта на Европейския съюз да обуздае технологичните гиганти и да ги принуди да играят по-справедливо на пазара.
Новото законодателство ще трябва да бъде разгледано от страните членки и от Европейския парламент, преди да влезе в сила, което може да отнеме година или повече.