Всяка играчка, джаджа и стока, която виждате в You Tube, скоро може да се продава онлайн – не в Amazon, а в самия You Tube, пише Bloomberg.
Неотдавна най-големият сайт за споделяне на видеа в света започнал да иска създатели да използват софтуера на YouTube, за да тагват и проследяват продукти, включени в клиповете им. След това данните ще бъдат свързани с аналитични данни и инструменти за пазаруване от компанията-майка Google.
Целта е видеата в You Tube да се превърнат в голям каталог от продукти, които зрителите могат да разглеждат, да кликват върху тях и да купуват директно, съобщават запознати източници. Компанията тества и нова интеграция със Shopify за продажба на продукти чрез YouTube.
Говорител на сайта за споделяне на видеа потвърди, че компанията тества функционалностите с ограничен брой видео канали. Създателите ще имат контрол над показваните продукти, съобщи говорителят. Компанията определи това като експеримент и отказа да сподели повече подробности.
Ходовете може да трансформират YouTube от рекламен гигант в нов конкурент на лидери в електронната търговия като Amazon.com и Alibaba Group Holding.
„You Tube е един от най-малко използваните активи. Ако решат, че искат да инвестират в него, това е огромна възможност за тях“, коментира Анди Елууд, президент на стартъпа за електронна търговия Basket.
Не е ясно как YouTube ще генерира приходи от тези продажби. Но услугата започва да предлага абонаменти за създатели и взема 30% от цената им.
Пазарът на електронна търговия без Китай може да нарасне до 2,8 трлн. долара до 2025 г., сочат данни на Bloomberg Intelligence. “Facebook е напред в тази игра. Но самият размер на пазара на електронна търговия и бъдещият му растеж го правят твърде голям, за да стоиш извън него“, коментира Джитендра Уарал, анализатор в Bloomberg Intelligence.
Google е правила редица опити в онлайн търговията с ограничен успех. Компанията предпочиташе предимно да продават реклами, които препращат хората към други дигитални магазини, отколкото сама да продава продуктите.
Но пандемията се отрази негативно на бюджетите за маркетинг, особено в секторите на туризма и физическата търговия на дребно, които са големи рекламодатели на Google. Същевременно електронната търговия процъфтява, тъй като хората си остават вкъщи и поръчват повече продукти онлайн. Google наблюдаваше отстрани как конкуренти като Facebook и Instagram се превръщат в горещи точки за онлайн пазаруване. Американският Голиат в електронната търговия Amazon регистрира огромен ръст на приходите от продажби, докато Google отбеляза първи спад на приходите в историята си през второто тримесечие.
Неотдавнашно допитване на RBC Capital определи „социалната търговия“ като гореща област, която е особено обещаваща за Facebook и Pinterest. След като ръководителят на Faceook Марк Зукърбърг показа ъпдейтнатата функция Shops за търговци на дребно през май, цената на акциите на компанията скочи. Google не иска да пропуска възможности.
Месеци наред ръководителите на Google сигнализират, че YouTube ще заема централно място в стратегията им в електронната търговия. При представянето на последния отчет главният изпълнителен директор Сундар Пичай заяви, че морето от популярни продуктови видеа на YouTube може да бъде превърнато във възможност за пазаруване.
Видео сайтът е пълен с други популярни категории като видео уроци за поставяне на грим и готвене, в които създателите изтъкват качествата на комерсиални продукти.
Компанията е преустроила подразделенията си за електронна търговия и разплащания. През юли тя обяви план да привлича търговци в онлайн витрината й Google Shopping, който включваше интеграция със Shopify, така че продавачите да могат да управляват наличностите си.
В края на миналата година YouTube започна да тества сходна интеграция на Shopify за създатели, които мога да предложат 12 продукта за продажба върху дигитална въртележка под видеата им, съобщи компанията. Търговията е една от няколкото стратегии, които YouTube следва, за да диверсифицира приходите за създателите извън рекламите. Новите мерки най-малкото може да помогнат на YouTube да задълбочи данните, които събира от видеата, за да засили бизнеса си с реклами.
Amazon и Walmart от години пробват да правят видеа с продукти за продажба. До момента обаче те не са постигнали особен напредък. В Китай този бизнес модел се развива главоломно. На Douyin, китайската версия на TikTok, инфлуенсъри използват стрийминг на живо, за да продават продукти от червила до смартфони в реално време на стотици милиони потребители.