Нито една компания не иска да бъде най-големият победител в най-тежката световна икономическа криза. Ако подценяването беше корпоративната цел за изпълнителния директор и основател на Amazon Джеф Безос през второто тримесечие на фискалната година, то тотално се обърка.
На практика във всяко отношение най-голямата световна интернет компания и онлайн търговец на дребно надхвърли очакванията на анализаторите и собствените си прогнози. С едно забележително изключение. Филиалът за облачни услуги AWS нарасна с 29 процента, по-бавно от всякога, откакто Amazon представя данните на дъщерното дружество. Облакът на Amazon остава номер едно на пазара. Но конкуренцията, особено Microsoft, наваксва бързо.
В нормални времена тази слабост на облачното ппдрззделение би довела до рязък спад в цената на акциите. Но не през първото тримесечие под пълното влияние на пандемията на коронавируса върху бизнеса и глобалната икономика. Темповете на растеж в другите области бяха просто твърде добри.
Като цяло приходите от продажби нараснаха с 40 процента до 88,9 милиарда долара, не на последно място подтикнати от неудържимия бум на онлайн търговията в момент, в който много конкуренти просто трябваше да затворят физическите си магазини. Това се оказа като отворена врата към сладкарница за онлайн търговец на дребно като Amazon, който да завладее мащабен пазарен дял, предава Bloomberg.
Търговските приходи в Северна Америка са се увеличили с 43 процента, в международен план - с 38 процента. Въпреки високите инвестиции в дистрибуторски центрове, доставки, но и облачни изчислителни центрове, нетната печалба за трите месеца, приключили на 30 юни 2020 г., е 5.2 милиарда долара, в сравнение с 2.6 милиарда долара година по-рано, въпреки 4 милиарда долара разходи във връзка с коронавируса”, подчертава Безос. Все пак Amazon никога не е печелил толкова много за едно тримесечие.
Това вероятно не е добър знак за общественото мнение, само ден след като Безос, като ръководителите на Apple, Google и Facebook, трябваше да отговаря на въпроси от страна на политиците във Вашингтон за бизнес поведението си и да се защитава от твърденията, че е много мощен концерн и смазва конкуренцията,
Wall Street, от друга страна, не показва никакви емоции и отбеляза данните със скок на цената на акциите от над пет процента до над 3200 долара за акцията – не на последно място, защото прогнозите за текущото тримесечие отново подсказват добри неща: Amazon определя собствените си очаквания за приходите в диапазона от 87 и 93 милиарда долара. Досега анализаторите очакваха средно 86 милиарда долара, което е под минималните очаквания на Безос.
Подразделението „Други“ също допринася значително за всичко това. Amazon все още крие тук и най-младата си бизнес област, рекламата. „Други“ отчита ръст с 41 процента през второто тримесечие до 4,22 милиарда долара. Освен това Amazon Prime има около 150 милиона клиенти при приходи от 6,2 милиарда долара, или 29 процента ръст. Видео услугата Prime Video беше особено популярна по време на карантината и работата от вкъщи.
Що се отнася до рекламата в Amazon, важно е да се отбележи, че така или иначе данните за всички клиенти могат да бъдат намерени в Amazon, както и че компанията също така знае кой вече е купил или често иска да купи нещо. Дори силни конкуренти като Google и Facebook трудно могат да бъдат в крак с тези данни. Липсват им познанията за реалните продажби.
И остава потенциалното „проблемно дете“ AWS. Въпреки че ръстът от 29 процента до 10,08 милиарда долара изглежда фундаментално здрав, това е най-ниският растеж до момента. Това е важно, защото AWS все още осигурява лъвски дял от оперативния резултат – през второто тримесечие става дума за 3,36 милиарда долара от обща оперативна печалба в размер на 5,83 милиарда долара.
В момента обаче много клиенти на AWS имат парични затруднения В разговора с анализаторите финансовият директор Браян Ославски се опита да оправдае по-ниския растеж с това, че компанията работи интензивно с клиентите, за да поддържа разходите за облачните изчисления възможно най-ниски. Например, като търсят неизползвани (и все пак платени) облачни капацитети и ги изключват.
Въпреки това растежът всъщност изостава от този на цялостния пазар, който според анализаторите на Canalys нарасна с 31% до 34,6 милиарда долара. В сравнение с предходната година Canalys счита, че пазарният дял на Amazon остава непроменен на 31 процента, Microsoft ("Azure") увеличава дела с два процентни пункта до 20 процента, Google печели един процентен пункт до шест процента, следван отблизо от лидера на азиатския пазар Alibaba с увеличение от един на пет процента.
Накратко: AWS беше единствената основна услуга, която не успява да увеличи пазарния си дял в сравнение с предходната година. Анализаторът на Canalys Блейк Мъри коментира ситуацията така: „Разграничаването от другите доставчици ще стане все по-важно в рамките на горещата конкуренция“. И тук Microsoft, Google и дори IBM или Oracle, със широк спектър от оферти от високоефективни бази данни до изкуствен интелект и до завършена офиса среда в домашен офис и решения за „много облаци“ (равномерно управление на множество облаци) често имат предимство.
Клиентите търсят „всестранни безгрижни“ решения, които „могат да бъдат приложени бързо и без големи прекъсвания при операции и при строг бюджет“, казва анализаторът на Canalys. „Голямата четворка е в крак с иновациите и ще продължи да добавя услуги за привличане на клиенти. Но конкуренцията ще продължи да се засилва“, предупреждва той.
С други думи, Джеф Безос трябва да се възползва от уникалната възможност, която предлага кризата на пазара на търговията на дребно и рекламния бизнес на групата. Но той не трябва да пренебрегва предизвикателствата в облачния бизнес.