IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Нелекият живот на Huawei без услугите на Google

Има шанс бизнесът със смартфони на компанията да стане по-концентриран в Китай, пише анализатор на WSJ

18:10 | 12.05.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Getty Images</em></p>

Снимка: Getty Images

Китайската Huawei Technologies, която получи забрана от САЩ да купува американски технологии, откри много възможности да заобиколи препятствията, но ѝ е особено трудно да се справи със замяната на услугите на Google, на които разчиташе от десетилетие, пише Дан Струмф в коментар за Wall Street Journal.

Без приложенията на Google някога неумолимият поход на смартфоните на Huawei сякаш затихва. Общото търсене на смартфони в глобален мащаб отбеляза рекорден спад през първото тримесечие, тъй като коронавирусът засегна сериозно световната икономика и прекъсна веригите на доставките. Но продажбите на смартфони на Huawei извън Китай се сринаха с 35 на сто, повече от двойно на спада на Samsung Electronics и четири пъти повече от този на Apple, сочат данни на Canalys.

Колапсът заплашва трудно извоюваната от Huawei позиция на втори по големина бранд за смартфони в света след Samsung, както и бизнеса на компанията с потребителски устройства – бързо развиваща се област, която миналата година донесе повече от половината от общите приходи от 122 млрд. долара на гиганта.

Забраната да купува от американски доставчици остава видимо най-ощетяваща от множеството удари, които администрацията на Доналд Тръмп нанесе на Huawei. Компанията отговори като промени веригата си на доставки, за да заобиколи САЩ, и разработи свои чипове и други части. Тя продължава да набира договори за изграждане на 5G мрежи по целия свят.

Замяната на услугите на Google обаче се оказа значително по-трудна. Операционната система на Google – Android, която се ползва в над четири пети от смартфоните в света, е с отворен код, което означава, че устройствата на Huawei все още могат да я ползват. Но приложенията на Google са извън обсега на Huawei след влизането в сила на забраната на Министерството на търговията на САЩ през миналия май.

Сега Huawei пуска устройства със собствен софтуерен пакет, наречен Huawei Mobile Services, който включва алтернативи, като неин браузър вместо Chrome на Google и собствено имейл приложение, което да замени Gmail.

Нейният магазин за приложения AppGallery има за цел да замени Google Play, макар че забраната означава, че в него липсват популярни приложения като Facebook и YouTube. Huawei твърди, че е привклякла над 1 млн. разработчици, които да предложат прогграми за магазина.

През последната година Huawei пусна два флагмана – P40 и Mate 30, които разполагат с нейния собствен софтуер. По това време делът ѝ на вътрешния ѝ пазар в Китай нарасна, но потребителите другаде твърдят, че им е трудно да се разделят с приложенията на Google и бавно се насочват към алтернативните предложения на Huawei.

“Не си даваш сметка колко приложения на Google използваш ежедневно, докато не се окажеш без тях“, коментира Алън Антъни, смартфон ентусиаст от Ню Джърси, който наскоро си е купил P40. „AppGallery е готина, но е много ограничена“, допълва той, като посочва, че магазинът предлага „може би около 40% от приложенията, които използвам ежедневно“.

Антъни, който работи в областта на информационните технологии и прави ревюта на смартфони в YouTube, твърди, че е опитал да заобиколи трудностите, включително си е свалил приложенията на Google от уебсайтовете на трети страни, но коментира, че опцията не работи след софтуерен ъпдейт.

За да запълни магазина си, Huawei твърди, че предлага множество стимули, за да привлече разработчици, включително реклама в магазина за приложения и това, което определя като щедро споделяне на приходите. AppGallery беше пусната в Китай още през 2011 г., а чак през 2018 г. стана глобална, а в момента има над 400 млн. месечно активни потребители, посочва Huawei.

Нийл Моустън, изпълнителен директор на Strategy Analytics, оценява, че поне 90% от тези потребители са в Китай. Той и Huawei посочват, че това е свързано с по-ранната премиера там. Google напусна Китай през 2010 г. след натиск от страна на китайското правителство да налага цензура върху резултатите от търсенето, така че местните потребители са свикнали с местни алтернативи на продуктите на Google.

Понижението на приходите от продажби на Huawei извън Китай засяга постиженията ѝ на редица пазари, като тези в Западна Европа например, където за кратко измести Apple от второто място преди да слезе отново на трето заради поставянето в черния търговски списък на САЩ, посочват от Canalys.

„Има риск бизнесът със смартфони на Huawei да се свие, да стане фокусиран върху Китай бизнес“, коментира Едисън Лий, базиран в Хонконг анализатор на Jefferies.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 03:18 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още