Amazon.com отчете ръст на тримесечните приходи, след като затворените у дома потребители се насочиха към онлайн поръчки, пише Wall Street Journal.
Базираната в Сиатъл интернет компания заяви, че приходите ѝ са скочили с 26 на сто спрямо година по-рано до 75,5 млрд. долара през трите месеца до края на март. Досега това е най-високата сума за обичайно най-слабия период от годината за гиганта.
Бумът на продажбите обаче си има и цена. Печалбата се срина с 29% спрямо година по-рано до 2,5 млрд. долара, значително под средната прогноза на анализаторите за 3,26 млрд. долара, сочат данни на FactSet. Оперативната печалба за тримесечието не успя да изпълни и прогнозата, която Amazon даде през януари.
Резултатите отразяват централната роля, която Amazon играе по време на кризата с коронавируса, доставяйки продукти на хората, които останаха по домовете си заради блокадите, наложени от правителствата. Скокът в онлайн покупките натовари складовете на Amazon, които се сблъскаха с безпрецедентни обеми за тази част от годината.
В отговор Amazon временно спря да приема на склад продукти, които се смятат за несъществени в момента, и нае още 175 хил. души в своите складове и в звеното за доставки. Технологичният гигант заяви, че е приключил тримесечието с 840 хил. работници.
Разходите за доставки по света са достигнали 10,9 млрд. долара през първото тримесечие. Това е с 49% повече спрямо същия период на миналата година.
„Сегашната криза показва адаптивността и издръжливостта на бизнеса на Amazon както никога досега, но това е и най-тежкото време, с което сме се сблъсквали“, заяви главният изпълнителен директор Джеф Безос.
Цената на акциите се понижи с 5,2% по време на следборсовата търговия, след като компанията разкри финансовия си отчет.
Представянето на технологичния гигант контрастира на ситуацията, в която са изпаднали множество компании в Съединените щати, след като през първото тримесечие американската икономика записа най-големия си спад от миналата рецесия насам. От началото на годината стойността на книжата на Amazon е с 34% нагоре до приключването на търговията в четвъртък, докато индексът на сините чипове Dow Jones Industrial Average записа близо 15% понижение, а технологичният Nasdaq Composite е загубил около 1%.
Пандемията доведе до бум на продажбите на търговците на дребно с по-големи възможности в онлайн търговията, но е опустошителна за онези, които разчитат на физически магазини.
Но кризата се отразява негативно и на Amazon, която обяви, че очаква да има около 4 млрд. долара разходи, свързани с коронавируса – за тестове на служители и по-високи заплати. През първото тримесечие тя е похарчила 600 млн. долара за тази цел.
Освен това компанията инвестира значително в наемането на повече служители и временното увеличение на възнагражденията на част от служителите с по 2 долара на час. Amazon заяви, че допълнителното заплащане на час на работниците до 16 май ще е на стойност 700 млн. долара.
Американският гигант заяви, че очаква приходите му за второто тримесечие да са в диапазона между 75 и 81 млрд. долара. Като има предвид несигурността в сегашната обстановка, компанията прогнозира между 1,5 млрд. долара загуба и 1,5 млрд. долара печалба, спрямо оперативна печалба от 3,1 млрд. долара година по-рано.
Рекламният бизнес на Amazon се е представил добре през тримесечието, нараствайки с 43,8% спрямо година по-рано до 3,9 млрд. долара.
Компанията обаче все още се сблъсква с предизвикателства по стабилизирането на логистичните си операции и складовете си. Тя води няколко битки с администрацията на Тръмп, която в сряда добави няколко от чуждестранните уебсайтове на компанията към списъка на местата, които се смята, че улесняват нарушенията на интелектуалната собственост. Amazon заяви, че този ход е политически мотивиран.
Международният бизнес на Amazon отчете по-голяма оперативна загуба за тримесечието.
Сегментът с физически магазини, включващ Whole Foods, е генерирал 4,6 млрд. долара приходи от продажби, или със 7,7% повече спрямо година по-рано.
Печалбата на звеното в Северна Америка, което включва повечето от дейностите по онлайн търговията, отчита 42,6% спад на печалбата.