Само за две седмици трафикът към мобилните апликации бележи значително увеличение и пазарът придоби коренно различни измерения спрямо ситуацията преди наложените мерки заради пандемията с коронавируса. След като остана вкъщи, в рамките на 14 дни българинът адаптира потреблението си към новата действителност и замени голяма част от офлайн услугите с онлайн решения предоставени от компаниите.
Това показва сравнение на двата периода – от 28 февруари до 13 март с този от 14 до 27 март, когато бяха въдени ограничителните мерки. Увеличението на трафика към мобилните апликации за банкови услуги, доставчици на храна и онлайн търговия е регистрирано в мобилно проучване на маркетинговата агенция Brand New Vision в партньорство със Selectivv Полша.
Един от ефектите, който към момента се отчита, е че има ръст в употребата на конкретни мобилни апликации на компании от различни сектори: банкови услуги, доставки на храна и онлайн пазаруване.
Извънредното положение промени значително нуждите и приоритетите на българските потребители.
Доставката на храна по домовете нараства с двуцифрени ръстове, като най-висок скок бележи Takeaway с почти 35%. Мобилната апликация на emag привлича с 19,24% повече потребители.
Сериозни движения нагоре отчитат и мобилните апликации на банките. Въпреки, че повечето техни клонове работят, потребителите предпочитат да останат на сигурно място вкъщи и да управляват своите финанси през телефона.
Графиките показват в голяма степен естествената реакция на хората вследствие на наложените забрани за движение.
Не е ясно каква обаче ще е реакцията на потребителите след отмяната на извънредното положение. Възможно е да има обратна вълна към традиционните форми на търговия и хранене, но преживяното със сигурност ще остави своя отпечатък. Не е изключено да се проявят симптоми на т.н. „агорафобия“ – страх от напускане на дома, смесване с тълпи и др. Ще има твърде много психологически ефекти, чието проявление е трудно да се прогнозира към момента.
От друга страна извънредното положение ни кара да се замислим и за това доколко ефективно използваме времето си.
Много хора започнаха да си дават сметка, че часовете, които губят в пътуване до банка или магазина и времето прекарано там може да бъде многократно намалено чрез използване на онлайн решения и мобилни апликации.
Сякаш изведнъж разбираме, че нещо което ни се струваше не толкова важно, като онлайн пазаруване или банкиране, всъщност ни спестява много време. Това разбира се ни дава възможност за много повече занимания от друг характер.
В тази връзка може да се прогнозира, че засилването на електронната търговия и онлайн банкирането, както и онлайн образованието няма да бъде краткосрочно. Новата реалност все повече налага така наречените разрушителни (disruptive) технологии, които в много кратки срокове ще станат неизменна част от ежедневието ни.
Тези тенденции показват, че компаниите трябва да насочат усилията си към привличане на клиенти към мобилните си приложения в много по-голяма степен, отколкото към традиционните си форми на търговия и услуги.
Откриват се по-големи възможности за много по-мащабно използване на мобилния маркетинг с цел опознаване на потребителите и предлагане на по-адекватни предложения за тях. Това ще подобри значително продуктите и услугите на компаниите, както и удовлетворяването на техните клиенти, коментират от маркетинговата агенция.
Светът става все по-бурен и по-динамичен, отколкото повечето компании могат да отговорят с необходимата скорост и гъвкавост. Трябва да се адаптираме бързо и да помислим как ние да водим промяната, а не тя нас, смятат маркетолозите.