Докато Европейската комисия (ЕК) представяше своята дигитална стратегия миналата седмица, френското министерство на икономиката и финансите успя да събере в понеделник (24 февруари) стотина експерти в опит да очертае начините за регулиране на онлайн платформите, пише френското издание на Euractiv.
Министърът на икономиката и финансите Брюно льо Мер и държавният секретар по въпросите на цифровите технологии Седрик О организираха в понеделник работен семинар с експерти от различни институции на Европейския съюз (ЕС) и държавите членки.
Сред дискутираните теми е и тази за „структурирането“ на платформите на европейско ниво, а именно големите цифрови компании, които са придобили такава пазарна мощ, че са станали неизбежни. Без да ги назовава, министерството посочва, че става въпрос за технологичните гиганти (разбира се тук става въпрос най-вече за американските и китайските компании), които доминират на специфични пазари, като облачните технологии (Amazon) или онлайн рекламата (Google и Facebook).
Срещата цели да „определи критерии, които биха могли да се използват за обозначаване на тези платформи, по-специално чрез поставяне под въпрос на понятията„ злоупотреба с господстващо положение “и„ критична инфраструктура ““, се посочва в прессъобщението на министерството.
„На европейско равнище Франция защитава следния принцип: някои цифрови компании са се превърнали в структуриращи фактори за нашите икономики и следователно трябва да бъдат обект на специфична регулация. Това не е нищо ново, тъй като на банките, особено тези със системно въздействие, в миналото са им налагали специфични правила и надзор. Сега трябва да направим същото с гигантите в интернет“, заяви Седрик О пред La Tribune през изминалата седмица.
Според него този регламент може да бъде преведен по няколко начина.
„Оперативна съвместимост на услугите, регулирани тарифи за достъп до услуги, специфични антитръстови правила, специален надзор“, заяви държавният секретар по цифровите технологии, като добави: „Трябва да разчитаме на асиметрична регулация, което означава, че тя се фокусира върху най-големите играчи. Тези платформи са придобили такава пазарна мощ и контрол върху своята екосистема, особено чрез рекламата, че са се превърнали в структуриращи платформи“.
Дискусията беше предшествана от представянето на платформата на ЕК за цифрови технологии миналата седмица, която ще придружи новия ѝ мандат до 2024 г. Заместник-председателят на ЕК Маргрете Вестагер говори за възможността за „предварителна“ регулация на основните цифрови платформи на пресконференция в Брюксел миналата сряда (19 февруари).
Във Франция трябва да се сформира междуведомствен екип, който да работи по насоките, определени от изпълнителната власт на ЕС в рамките на Закона за цифровите услуги, се съобщава в прессъобщението на икономическото министерство.
Реформата цели да актуализира остарялата директива за електронната търговия от 2000 г. и се очаква да бъде представена за консултация от март, така че тя да бъде приета до края на 2020 г.