Amazon.com пуска своята технология за безкасово таксуване „Go” в големи магазини за хранителни стоки и планира да лицензира системата към други търговци на дребно, пише в. Wall Street Journal.
Amazon Go Grocery ще отвори врати в Сиатъл днес. Той ще използва множество камери, сензори по рафтовете и софтуер, за да позволи на търговците да взимат продукти, вариращи от органични стоки до вино, и да си тръгват от обекта без да спират да плащат или сканират стоките. Те автоматично се таксуват през мобилно приложение, след като купувачите напуснат магазина.
Всъщност компанията работи по брандирани с “Go” магазини от 2018 г. насам, но подобренията в технологията за камерата и ползваните алгоритми ѝ позволиха да изгради обект с площ 10,400 кв. фута (близо 1000 кв. метра), твърди Дайлип Кумар, вицепрезидент на Amazon Go. Това е около пет пъти повече от най-големия магазин Go, а Кумар твърди, че технологията може да се ползва при още по-голям мащаб.
„Научихме доста“, коментира той. „Няма реална горна граница. Може да е пет пъти по-голям. Може да е 10 пъти по-голям“.
Amazon се надява, че хранителните магазини ще служат като място за показване на нейната технология, докато компанията се опитва да продаде системата и на други компании. Отскоро гигантът води преговори за потенциални партньорства и се цели във възможности в сектора за продажби на дребно, включително магазините на летищата и спортните арени, твърдят източници, запознати с въпроса. Amazon е обсъдила няколко бизнес модела. Кумар обаче отказва да разкрие колко Go Grocery магазина са планирани или какви са плановете за лицензирането.
Плановете за лицензиране на Go са най-новите усилия на Amazon да си партнира с някои от традиционните търговци на дребно, чийто бизнес подриваше през годините и които смятат онлайн гиганта за сериозен конкурент и заплаха. Освен това през последните години Amazon сключи сделки с Rate Aid и Kohl’s за управлението на взимането на поръчки или връщането на продукти, което им помогна да увеличат потока от хора в магазините.
Amazon обмисля предлагането на инсталиране и поставяне на оборудването, свързано с нейната технология за безкасово пазаруване, и да рекламира всичко това като услуга, твърди източник, запознат с плановете на компанията.
Търговците на дребно могат да използват технологията за няколко цели, включително да следят инвентара си или потребителските навици, твърди Джоан Жулиет, технологичен анализатор в Gartner.
Но мащабите на Amazon могат да изплашат някои потенциални партньори, а притесненията как се пазят данните им могат да разтревожат мнозина, твърди още тя.
Amazon управлява 25 магазина Go в Сиатъл, Ню Йорк, Чикаго и Сан Франциско, които варират по площ.
Безкасовите магазини на Amazon вдъхновиха други търговци и технологични стартъпи да се насочат към същата технология, включително да разглеждат модели, които включват умни колички за пазаруване. Някои стартъпи, като базираният в Бъркли, Калифорния, Grabandgo сключиха сделки с регионални хранителни вериги, докато други работят със спортни арени. В Европа гигантът в търговията на дребно Tesco тества подобна технология.
Въпреки че безкасовите магазини се доказаха като популярни сред потребителите, някои анализатори от сектора за продажби на дребно поставят под въпрос дали цената за прилагането на тази технология в действие в една обичайно нискомаржова индустрия си заслужава. Някои доставчици на технологията твърдят, че разходите за инсталиране и поддръжка на системите лесно може да достигнат милиони.
Цените за оборудването продължават да падат, а софтуерът на Amazon става по-ефективен, което позволява на компанията да контролира разходите, твърди Кумар.