Азиатски интернет фирми отправят предизвикателство към традиционните банки в региона в сферата на личите финанси на потребителите, привличайки техните големи мрежи от бизнес клиенти и следвайки пътя, прокаран в Китай от технологични гиганти като Alibaba и Tencent, предава Ройтерс.
Навлизането в банковия сектор от страна на компании по-известни с техните чат услуги, сладки емоджита и онлайн резервации за ваканции, се случва в момент, в който регулаторите в Азия отварят банковия сектор за новото поколение дигитални играчи.
Промяната е в зародиш, но силно контрастира на банковия пазар в Европа и Северна Америка, където промяната се случва по-бавно и подобни стартъпи са подкрепяни от фондове за рисков капитал, не от технологични фирми.
Навлизащите в сектора в Азия смятат за свое предимство начина, по който могат да интегрират банкови услуги с обичайните онлайн услуги, ползвани от потррбителите.
"Ако искате да си отворите банкова сметка (в Хонконг), трябва да отидете до клон, в продължение на час да отговаряте на въпроси и сметката ви все пак няма да бъде открита преди да ви се обадят още няколко пъти", коментира Уейн Сю, президент на ZhongAn International, звено на китайския онлайн застраховател ZhongAn, който създава виртуална банка.
„В момента цялата необходима информация за целта може да бъде събрана през мобилен телефон“.
През март банковият регулатор в Хонконг издаде един от четирите лиценза за виртуална банка на ZhongAn в рамките на най-голямата стъпка в посока иновации от години в един град, доминиран от HSBC и Standard Chartered. Миналата седмица регулаторът разкри, че е постигнал напредък по още четири допълнителни апликации.
Властите в Северна Корея са издали два лиценза за онлайн банки, един от които беше даден на Kakao Bank през 2017 г., която беше управлявана от компанията, стояща зад най-голямото чат приложение в страната.
Други азиатски страни са на път да одобрят изцяло дигитални банки, включително Тайван и Малайзия.