Не много отдавна китайската компания за споделяне на велосипеди Ofo се радваше на финансов успех, докато разширяваше своя бизнес в глобален мащаб.
Сега стартъпът е принуден да се бори, за да „остане на повърхността“, пише Шериз Фам за CNN.
Подкрепена от милиарди долари от големи инвеститори от ранга на Alibaba, Ofo помогна на бизнеса за споделяне на велосипеди да достигне всяко едно кътче на Китай през настоящата година.
Велосипедите могат да бъдат заключвани и отключвани навсякъде чрез приложение на всеки смартфон, което означава, че потребителите не са длъжни да ги връщат на мястото, от което са ги взели.
Ofo успя да преодолее десетки конкурентни компании, но сега рискува да се превърне в най-новата жертва на индустрията.
Орди от гневни клиенти се събраха пред нейния централен офис в Пекин през изминалата седмица, за да поискат обезщетение и възстановяване на депозитите.
Компанията и нейният основател са включени в черен списък на правителството за неизплатени дългове.
Какво се обърка?
Китайските стартъпи за споделяне на велосипеди изгоряха с много пари, тъй като се втурнаха да предлагат услуги както в местните градове, така и в такива извън страната.
Хаотичното разрастване на този бизнес доведе до редица банкрути и огромни финансови задължения.
Ofo оцеля, но оттогава компанията се бори да продължи своето съществуване.
Споделянето на велосипеди без станции беше чудесна идея през 2015 г., но сега тези компании трябва да обединят усилията си и да се насочат към други транспортни платформи, смятат анализатори.
В днешно време потребителите искат да използват едно приложение, чрез което да наемат скутер или велосипед, смята основателят на консултантската компания Sino Auto Insights Ту Ли.
И съперниците на Ofo вече се адаптират към тази обстановка.
Mobike беше придобит през април от технологичният стартъп Meutuan Dianping, докато Hellobike обедини сили с Ant Financial. Както Meutuan, така и Ant предлагат широк набор от услуги чрез своите приложения, които се използват от милиони хора в Китай.
Тези партньорства дадоха на конкурентите на Ofu достъп до повече потребители, позволявайки им да предложат по-голямо разнообразие от услуги, като например наемане на велосипед и доставка на храна.
Някои анализатори прогнозираха, че Ofo може да бъде придобита от лидера в споделеното пътуване в Югоизточна Азия – Didi Chuxing.
Вместо това Didi привлече друга компания за споделяне на велосипеди – Bluegogo.
Ofo претърпя нов голям удар, когато през юли тази година Mobike обяви, че повече няма да се налага потребителите да плащат депозити при използването на нейните услуги.
Малко след това Hellobike направи подобно изказване.
Без партньор с „дълбоки джобове“ Ofo не може да си позволи подобна стъпка. Ентусиазмът на инвеститорите намалява, паричните средства също.
Присъствието на стартъпа в правителствения черен списък означава, че Ofo ще се слбъска с редица ограничения, включително забраната за наемане на пространство в офис сгради от висок клас.
От компанията заявиха, че ще възстановят депозитите на своите клиенти. Повече от 12 млн. души очакват плащания, показват данни на приложението на Ofo.
Общественият протест предизвика съответния отговор от страна на правителствените служби.
У Чунгън, говорител на Министерството на транспорта в Китай, предупреди Ofo в петък, че трябва да намали своите разходи, за да гарантира, че може да изплати на потребителите дължимото обезщетение.