Въпреки че досега се възприемаше като приятелски настроена спрямо технологичните компании, Великобритания възнамерява да затегне натиска върху сектора с въвеждането на данък върху дигиталните услуги от 2020 г.
Британският финансов министър Филип Хамънд обяви мярката, която ще възлиза на 2% върху определени бизнес модели, съвместно с проектобюджета си, представен по-рано в понеделник в Лондон. Според него новият налог е насочен основно срещу големите интернет компании, не към потребителите или интернет стартъпите. Очакванията на министъра са годишно новият данък да носи на бюджета 400 млн. паунда, или 512 млн. долара.
С това страната излиза и една стъпка пред Европейския съюз. Европейската комисия предложи въвеждането на дигитален данък върху приходите на технологичните компании, но все още не е договорила условията по приемането и прилагането му.
„Ще се консултираме върху подробностите, за да сме сигурни, че ще го направим както трябва и за да гарантираме, че Великобритания продължава да бъде най-доброто място за започване и разрастване на технологичен бизнес“, посочи Хамънд, цитиран от Bloomberg. Той допълни, че данъкът ще влезе в сила през април 2020 г.
Мярката, която ще бъде временна, ще се прилага само върху компаниите с годишни приходи от най-малко 500 млн. паунда. Тя следва линията на Хамънд, заявена в реч по време на конгреса на Консервативната партия на 1 октомври, в която той посочва, че Великобритания ще предприеме действия сама, ако европейската версия на данъка продължава да се бави.
В същото време технологичните компании са заети с разширяването на дейността си на Острова, възползвайки се от висококвалифицираната работна ръка в страната. Google е една от многото технологични компании, сред които също Snap Inc. и Apple Inc., които разширяват лондонските си офиси въпреки несигурността около Brexit.
Напрежение остава и по отношение на това колко данъци големите технологични играчи плащат във Великобритания. Amazon.com Inc. отчита спад от около 40% на заплатената сума за данъци от бизнеса си във Великобритания през 2017 г., въпреки че компанията утрои печалбата си в страната. Заплатената сума възлиза на 4,56 млн. паунда при приходи от 1,98 млрд. паунда.
Google от своя страна е платила едва 16 млн. долара корпоративни данъци в периода от 2006 г. до 2011 г. при приходи от 18 млрд. долара според правителствено разследване от 2013 г..
Британският дигитален данък ще е насочен към глобалните приходи на компаниите, а не върху печалбата им.