Нито един софтуер не носи толкова багаж, колкото Microsoft Office. Той е близо 30-годишен, което в технологични години е около възрастта на Хималаите. Всеки ден на работа стотици милиони хора използват приложенията на Office – Word, Excel, PowerPoint, Outlook и т.н. Те знаят приложенията и разбират начина, по който работят. Когато компанията прави промени в Office, тя се опитва да не прави лоша услуга на себе си и на потребителите.
Може би затова Office изглежда толкова изостанал, пише в свой анализ Wall Street Journal.
Въпреки че Google, Dropbox и други изградиха модерни, удобни за съвместна работа мобилни и уеб инструменти за продуктивност, Microsoft остава в плен на стари идеи. Тя създаде мобилни и уеб приложения, но ги направи така, че да изглеждат и работят като на декстоп и то като преди десетилетие. Microsoft изглежда ужасена от идеята да промени нещо и да ядоса някого.
И все пак Office прави малки крачки към бъдещето (или поне в настоящето). Наскоро Microsoft обяви най-големия редизайн на Office от години. Той има за цел да направи приложенията по-чисти, по-бързи и по-лесни за обща работа с колеги.
Промяната ще се случи бавно. Новият дизайн ще бъде наличен първо при Word и Outlook и то само за някои потребители. Може да минат месеци преди да забележите нещо различно. Новият дизайн изглежда като стъпка в правилната посока. Но също така изглежда прекалено малка, прекалено бавна и може би твърде закъсняла.
Търсенето е голяма част от новия Office. Microsoft залага на използването на една от най-добрите функции на Outlook Mobile (нейната умна прогнозираща търсачка), която предлага съобщението или файловете, които може да търсите.
От известно време Microsoft се опитва да настигне Google в инструментите за съвместна работа по документи. Office позволява колаборации между мобилни, декстоп и уеб приложения, вместо да кара всички да ползват таб в браузъра. И все пак Google продължава да има по-добри предложения в тази насока.
По-бързите приложения, силната търсачка и по-изчистения дизайн отдавна са сред причините услугите на Google да растат толкова бързо.
Ето и каква е дилемата на Microsoft: Тя има предвид два много различни вида потребители, когато прави редизайна на Office. Има над 1 млрд. души, които вече ползват и разчитат на Office, но има и друг милиард и повече от развиващите се страни, които никога не са ползвали Office или неговите конкуренти.
И двете групи искат опростена и умна услуга, но съществуващите потребители обикновено мразят, когато някои неща биват премахвани или променяни. Джон Фридмайн, главният дизайнер на Office продуктите в Microsoft, твърди, че неговият екип винаги се опитва да постига баланс между простотата на услугите и това да предлагат мощни инструменти.
Сега идеята на Microsoft е да предложи по-персонализирано преживяване. Планираният ъпдейт ще насочи пакета от услуги натам, но Microsoft трябва да направи повече. И да предложи всичко това по-бързо на самите потребители.