Навлизането на марките BGmenu и Oliviera съответно на българския и румънския пазар е едва 1%, но амбицията на новия собственик на компанията е да увеличи значително процента, изравнявайки го с този, който има в други страни като Германия, Белгия и Холандия.
Това разкри на събитие за журналисти Жиц Гроен, основател и главен изпълнителен директор на Takeaway.com - компанията, която придоби “Хелоу хънгри” (основала BGmenu и Oliviera) срещу сумата от 10,5 млн. евро.
Купувачът
Жиц Гроен създава Takeaway.com преди 18 години в апартамента си, намиращ се в град на границата между Холандия и Германия. Фокусът на фирмата днес е върху онлайн поръчките на храни и доставката им по домовете. В началото обаче ситуацията не е точно такава.
“Домът ми беше мой офис в продължение на две години. Компании като нашата не растат бързо. През първите три години беше особено трудно, защото нямаше широколентов интернет и всичко се вършеше по телефона”, коментира създателят на фирмата.
През първите години компанията оперира само със собствен капитал. Тя успява да печели в Холандия, което ѝ помага през 2008 г. да излезе на пазари като Белгия и Германия.
Стратегия
Стартът в Холандия е добро начало, защото пазарът се оказва особено перспективен.
“Но този бизнес е един и същ във всички страни, така че ни е лесно да следваме една стратегия навсякъде”, коментира Гроен. Той определя компанията си като “консервативен, но все пак агресивен играч”.
“Искаме да сме най-големият играч навсякъде, където оперираме, никога да не бъдем втори”, обяснява той амбициите на фирмата. “Няма смисъл да сме на 15 пазара, на които сме трети. В крайна сметка трябва и да печелим”.
За да бъде опростен процесът навсякъде, Takeaway.com използва единна платформа за работа, макар че оперира под различни брандове на отделните пазари. Същата система се интегрира и в BGmenu. Този подход е важен, тъй като предлага по-лесно сравнение между пазарите, коментира основателят на фирмата.
На този етап Takeaway.com има 400 служители в световен мащаб, като най-голям е делът на германците, а след това се нареждат поляците. Служителите в България и Румъния взети заедно са около 70. Подходът към работата е отворен - екипите от различните страни си комуникират непрестанно, а цялото управление се извършва от централата.
Най-големите пазари за Takeaway.com са Холандия, Великобритания, Германия и Полша. През последните 7-8 месеца Takeaway.com е успяла да увеличи двойно броя на ресторантите, с които работи. Броят на служителите също е скочил почти двойно, но според Гроен това е бил органичен растеж.
Какво следва за BGmenu?
Гроен мотивира придобиването на BGmenu с това, че компанията вече е лидер на българския пазар и се радва на втора позиция на румънския, където разликата с доминиращия играч лесно може да бъде стопена. Сред плюсовете е и добрият екип, а пазарът и в двете страни е също толкова голям, колкото този в Полша и реално може да бъде следван предходния опит на фирмата.
Засега не е взето окончателно решение дали BGmenu ще се ребрандира напълно, приемайки името Takeaway.com. На сайта за поръчки на храна вече може да се види логото на Takeaway.com и оранжевият цвят, характерен за компанията.
Освен, че ще интегрира технологичната платформа на купувача си, BGmenu вероятно ще се сбогува с чатбота, който разработи за по-лесни поръчки. Гроен вярва, че чатботовете не са бъдещето на поръчките. На тяхно място ще видим все по-голяма роля на гласовите асистенти, но това ще се случи, когато те станат достатъчно умни и поддържат повече езици, коментира той.
Основателите на BGmenu ще останат начело на екипа в България, каквато е стратегията на купувача на всичките пазари, на които оперира. Основната задача на Takeaway.com в следващите месеци ще е да увеличи навлизането на марката на пазара и да активизира използването на платформата за поръчки на храна.
Засега делът на чужденците, които поръчват от BGmenu у нас, е едва 5-6%, но основателят на компанията Владимир Давчев твърди, че този процент може да се увеличи поради все по-големия приток на туристи и все по-привлекателните работни места у нас.
Сред приоритетите на Takeaway.com ще е и подобряване на услугата у нас.
Бизнесът на Балканите
По думите на Гроен останалата част от Балканите засега не е приоритет на компанията му. На гръцкия пазар вече има сериозни утвърдени играчи, които биха били предизвикателство за Takeaway.com. Останалите балкански страни имат много малки пазари на доставка на храна и онлайн поръчки, така че засега не представляват интерес за Гроен.
Той не изключва възможността за експанзия, но на по-късен етап. Засега той вижда особено голям потенциал в разширяването на бизнеса в България и Румъния, където планира да инвестира милиони евро, без да разкрива конкретна сума.