Европейският регулатор за авиационна безопасност е предложил антихакерски мерки и технология за проследяване на геолокацията на малки дронове, за да се избегнат сблъсъци с други летателни средства или с хора, с което направи важна стъпка напред към по-широката европейска регулация в областта, предава Ройтерс.
Преработеното предложение, публикувано днес от Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA), което ще бъде основата на това, което Европейската комисия ще приеме като по-конкретни правила по-късно тази година, включва изисквания дроновете да бъдат идентифицирани от разстояние и да се разбира, когато навлизат в забранени области.
На фона на все по-голямото търсене на дронове, както за развлечение, така и за търговска употреба, европейската регулация търси начини да гарантира безопасната им експлоатация, като същевременно позволи на индустрията да продължава да расте.
Рисковете, свързани с нарастващата употреба на дронове, станаха още по-явни, когато дрон се блъсна в самолет, кацащ на канадско летище, а в Европа на няколко пъти дронове се разминаха за малко със сблъсък с пътнически самолети.
Като се има предвид какви са рисковете от това дронове да летят над центъра на някой град и това колко по-малки са, ако летят над морето например, регулаторът твърди, че само по-малките летателни апарати, тежащи под 900 грама ще могат да летят над хората. По-големите ще трябва да се държат на безпопасно разстояние.
Сред новите предложения е малките дронове, като тези, използвани за фотография, да предават информация за локацията си, така че операторът да бъде предупреждаван, когато навлязат в забранено въздушно пространство, такова на летище например.
Дроновете, които тежат над 900 грама, трябва да разполагат и с технология, която да пречи на хакерите да разбиват системите им и да поемат контрола над тях.