Макар че има някои отделни специфики, съществуват много прилики в ситуацията между България, Армения, Грузия, Молдова и Украйна от гледна точка на влиянието на Русия върху медиите и на инструментите, използвани от свързаните с Русия медии при разпространението на съдържанието и позициите си. Това коментира д-р Тодор Галев, старши анализатор в икономическата програма към Центъра за изследване на демокрацията (ЦИД), по време на семинар, посветен на руското медийно влияние в страните от Черноморския регион.
От направено от Центъра проучване се вижда, че броят на медиите, които имат руско участие в собствеността или в управлението, всъщност е доста скромен. Делът на медийните компании, контролирани от Русия, като част от целия сектор е доста малък. В България той е между 0,1% и 0,3%, в Украйна е малко по-висок – 0,5%-1,5%, но въпреки всичко дяловете са доста скромни.
В България например, припомни Галев, един от най-големите собственици на медии е регистриран в Обединените арабски емирства, но някои компании са регистрирани в други офшорни зони – например Вирджинските острови. В същото време в Украйна много от собствениците са регистрирани в Кипър или Холандия, но най-голям брой все пак са в регистрирани в Русия – общо 123. Същите тенденции се виждат при оборота, общите активи и броя служители на медиите под руски контрол – като част от общото делът им е доста скромен.
В много случаи обаче има различни инструменти, използвани от свързани с Русия компании за контрол над медиите, тяхното съдържание, политики и т.н., коментира Галев, подчертавайки, че невинаги крайният собственик е важният фактор.
„Често във веригата на собственост има по-малки компании, които също имат участие в медиите, и макар че държат малки дялове (между 25% и 50%, поради което не са и краен собственик), те са важни от гледна точка на влиянието, което може да упражняват върху медийните дружества“, заяви експертът.
Фокусирайки се върху България, Галев коментира, че пряко контролираните от руски физически и юридически лица медии имат оборот от малко над 370 хил. евро за 2016 г.
В същото време обаче има компании, свързани с контролирани от Русия дружества, които също принадлежат към медийния сектор. Те много често са акционери в медиите, а разглеждайки структурата на собствеността им или управителните им съвети се вижда, че те се управляват или от руски граждани, или имат силни връзки с руски икономически интереси.
Така, дори компанията да има по-малък дял в медията, например 20%, тя успява да повлияе на политиките ѝ. Подобни медии в България, които не са контролирани директно от Русия, а чрез други дружества, генерират между 3 и 5 млн. евро годишно, посочи Галев.
Има и трета група, дори по-голяма, включваща немедийни компании, които имат официални правни връзки с дружества от първите две групи и силни икономически отношения с Русия чрез тях. Тази група генерира между 20-25 млн. евро годишно.
Всъщност директната медийна собственост от Русия е най-малко използваният инструмент за контрол над медиите, коментира Галев. Един от тях е да се ангажира по-голяма общност от създатели и доставчици на съдържание например блогъри, независими журналисти, интернет тролове и друг. Освен това се използват официално свързани немедийни компании, които влияят на взимането на решения и програмите на медиите, определянето на темите и т.н.
„Този вид руска стратегия за налагане на икономическите интереси важи не само за България, но и за останалите страни от региона“, заяви Галев. В България конкретно свързаните сектори с немедийни дружества са основно от енергетиката, телекомуникациите, информационните услуги, недвижимите имоти, банките и финансовите компании.
преди 6 години Само дето не става ясно, престъпление ли е, ако руски компании притежават медии в чужди държави? Кои правила и регулации определят руската собственост в България, например, като незаконна или противоречаща на некви принципи? Русия е една от държавите-основателки на ООН, един от петте постоянни члена на СС на ООН, пълноправен член на СТО, страна по всички международни договори и конвенции... Какъв е проблемът, че както всички останали, и руски компании работят в чужбина и участват на пазара? Какви закони нарушават, та се вменява в тази статия презумпцията за някаква нередност от това, че некои медии могат да имат и руски собственици? Защо могат да са всякакви други, но не и руски? И защо Русия да няма право да си прокарва интересите? На информационния пазар също има конкуренция на стока - всеки предлага, а потребителят избира какво да си купи...? На който не му харесват руските медии, просто ги пропуска, нали? Защо е тоя ан^ал^лиз и тоя скимтеж, бре Тошкова? Айде, соросогрантаджията Галев - там е ясно... Ама вие, чия собственост сте и чии интереси прокарвате с редовните фейкове тук, в това число и настоящата по мия? Всъщност, видно и от нея, няма руски медии в България, ама заглавието вика, че пак руснаците ни владеят... некак си... не знаем как, ама все пак.... А всъщност плоскоглавите четат само заглавията и затова често вашите заглавия немат нищо общо със статиите под тях - това не е ли чиста проба фейк нюз? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Неизвестен собственик на водеща медиа, в която и да е страна по света е нещо притеснително, не толкова за простолюдието, а най вече за управляващите в страната, освен ако разбира се самите те я управляват... "грух грух" :) Дори неизвестен не е правилният термин, по скоро умишлено прикрит. Така и така сме на темата, инвесторчето кой го държи ? :)) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години За сметка на американския контрол, дето баш си е пряк :D отговор Сигнализирай за неуместен коментар