Airbnb е напът да генерира първата си годишна печалба - нещо необичайно за финансираните с рисков капитал големи компании от Силициевата долина, предава CNBC.
“Третото тримесечие беше най-силното тримесечие в историята на компания, а тази година ще излезем на печалба, ако съдим по печалбата преди лихви, данъци, обезценки и амортизация”, коментира Лорънс Тоси, главен финансов директор на Airbnb.
Източник, запознат с финансовите въпроси на компанията, твърди, че тя ще завърши годината с ръст от около 50% на резервациите спрямо 2016 г.
Приходите на фирмата за последното тримесечие достигнаха 1 млрд. долара, скачайки с над 50% спрямо същия период на миналата година. Излизането на печалба поставя Airbnb в контраст на други технологични играчи като Uber, Lyft и Spotify.
Загубата на Uber се увеличи през миналото тримесечие до 1,46 млрд. долара, което представлява ръст от 40% на годишна база. Всичко това се случва на фона на по-голямата конкуренция от компании като Didi и Lyft.
Докато Uber отстъпва на големи пазари като Китай и Русия, Airbnb засилва своето международно присъствие. За да привлече китайските потребители, тя ребрандира своите операции в Китай и избра ново китайско име - Aibiying. Главният изпълнителен директор Браян Чески обеща удвояване на инвестициите там.
Според компанията този ход показва ранни резултати. Airbnb коментира, че резервациите ѝ в Китай са нараснали със 180% спрямо миналата година до 1 млн. през третото тримесечие. Това прави Китай вторият ѝ най-бързо растящ пазар след Куба.
Но в Китай Airbnb се сблъсква със силна конкуренция от местни играчи, както и с тежките регулации и напускания на директори. Тази година китайската платформа Xiaozhu набра 120 млн. долара финансиране в рамките на кръг, воден от Yunfeng Capital на Джак Ма. Tujia пък привлече 300 млн. долара инвестиции, като водещ инвеститор в нея е гиганта в онлайн туристическите услуги Ctrip.
През октомври ръководителят на китайския бизнес на Airbnb напусна поста само четири месеца след като зае позицията.
Отвъд Китай Airbnb се сблъска и с други предизвикателства през 2017 г. Ръстът на броя нови обяви се забавя в някои от най-големите градове за услугата, където тя също така се бори с по-строги регулации.
Инвеститорите се фокусират върху добрата страна, като инвестираха още 1 млрд. долара в стартъпа. Благодарение на това оценката му достигна 31 млрд. долара - повече от оценките на публично търгувани гиганти в хотелиерския бизнес като Hilton и Hyatt.