Забавянето на темпа на иновациите на Apple дава на азиатските конкуренти на американската компания най-големия им шанс да превземат развиващите се пазари, твърдят търговци на дребно и потребители. Според тях това може да бъде постигнато с по-добър дизайн и по-ниски цени, пише в анализ Ройтерс.
Миналата седмица Apple представи новите си смартфони iPhone с безжично зареждане, екран, покриващ цялата предна част на устройството, и двойна камера - неща, които до голяма степен вече са интегрирани в устройствата на китайските компании Oppo и Huawei, както и от южнокорейската Samsung Electronics.
Въпреки че Apple трябва да убеди купувачите да заделят близо 1000 долара за високия ѝ клас устройство, истинското предизвикателство е битката на пазара на луксозни телефони, където конкурентите предлагат подобни функции, но на по-ниски цени.
Китайските играчи, някога смятани за доставчици на евтини смартфони с копирани иновации, подобриха значително качеството на продуктите си и в момента контролират близо половината от глобалния мобилен пазар. Залагайки на висок клас функции в достъпни устройства и използвайки микс от промоции, реклами и позициониране във физическите магазини, те успяха да спечелят и част от лоялните потребители на Apple.
“Huawei е смятана за адекватен конкурент на Apple и Samsung благодарение на покриването на всички ключови ценови сегменти и на залагането на големи инвестиции в маркетинг и продажби”, коментира говорителката на най-големия търговец на електроника на дребно в Европа MediaMarktSaturn.
По думите ѝ Huawei, ZTE, Lenovo и TCL - все китайски фирми - са сред топ 10 на най-продаваните смартфони в магазините ѝ.
Бързият растеж на китайските компании е подхранван от силните продажби на вътрешния им пазар, но в момента те изнасят около 40% от смартфоните си. Това е почти двойно повече спрямо износа им преди три години според CLSA.
Huawei, чиито продажби на смартфони в Европа са скочили с над 50% през първата половина на тази година, се очаква да изпревари Apple и да стане вторият по големина доставчик в света. Самочувствието на китайската компания ясно пролича от кратката видео реклама, която публикува във Facebook, в навечерието на пускането на своя “RealAIphone” следващия месец. В рекламата фирмата се подиграва с функцията за лицево разпознаване, с която се отключва новият iPhone.
Huawei планира да представи следващия си топ модел смартфон Mate 10 на 16 октомври. Той включва функции с изкуствен интелект, като мигновен превод и разпознаване на изображения. Медиите спекулират, че телефонът също има екран, покриващ цялата предна част на устройството, а цената на телефона е по-ниска от тази на iPhone. Huawei отказва да коментира въпроса.
Докато се разрастват и подобряват все повече хардуера си, други китайски фирми също планират да навлязат на пазара на висок клас смартфони. Xiaomi например този месец представи телефон с цял екран на предната страна на устройството. Джаджата е с красив дизайн и 12-мегапикселова предна камера. Специалното издание Mi MIX 2 струва 720 долара.
Същевременно Xiaomi, Oppo и Vivo работят с Qualcomm по интегрирането на ултразвукови сензори под екрана на смартфоните, с което целят подобряване на функцията за докосване и управление.
Засега Apple запазва лидерство по пазарен дял в премиум сегмента спрямо китайските си конкуренти, а малко експерти смятат, че феновете на марката ще се насочат от iPhone X към Mate 10 на Huawei.
“Най-голямото предизвикателство, с което те (китайските фирми) ще се сблъскат, е да докажат на потребителите, че техните продукти и брандове си струват тези цени”, коментира Дзиаохън Тей, анализатор на IDC. “На Apple ѝ бяха нужни години, за да си изгради имиджа на премиум марка, на Samsung също. Ако могат да платят малко повече, за да си купят телефон на Apple или Samsung, повечето потребители може да продължат да го правят”.
В сегмента за устройства над 600 долара Apple има 62% пазарен дял, спрямо 3% на Huawei.