Темповете на ръст на онлайн търговията в България изостават в сравнение с Европейския съюз (ЕС), показват данни на Евростат.
Две трети от потребителите на интернет в ЕС са пазарували онлайн през 2016 г., като най-активни са били младежите до 24 години и хората в активна възраст (25-54 години).
В България делът на онлайн купувачите за същия период е 27%. По-нисък е този дял само в Румъния – 18%, а преди нас е Кипър – 38%.
Все пак и у нас онлайн пазаруването става все по-популярно. През 2012 г. например само 18% от потребителите на интернет в България са пазарували онлайн.
Великобритания затвърждава позициите си на водещ онлайн пазар в ЕС заедно с Дания, Холандия, Германия, Франция, Финландия и Ирландия. В тези страни почти всички активни интернет потребители са пазарували онлайн през 2016 г.
Най-често потребителите в ЕС купуват онлайн дрехи, спортни стоки, пътувания и туристическо настаняване и стоки за дома. Следват билети за различни събития, книги, списания и вестници, телекомуникационни услуги, компютърна техника, лекарства и електронни книги.
Що се отнася до честотата на онлайн пазаруването, най-голям е делът на хората, които купуват стоки от интернет веднъж на три месеца – 35%. Най-често онлайн купувачите харчат суми от порядъка на 100 – 499 евро.
Все още трансграничната онлайн търговия в ЕС не е толкова развита. По-голямата част от потребителите на интернет, които са пазарували онлайн през 2016 г., са ползвали местни онлайн търговци (89%). Делът им обаче се понижава с 2 процентни пункта спрямо 2012 г.
Същевременно делът на пазарувалите от онлайн търговци от друга държава членка на ЕС се увеличава до 32% спрямо 25% през 2012 г.