Българската МБАЛ „Уни Хоспитал“ в Панагюрище е имплементирала високотехнологични решения на IBM, които предлагат иновации в здравната грижа посредством частна облачна система. Тя събира в едно данните от различните медицински системи, отделните приложения и оборудването на болницата, обявиха представители на болничното заведение и на технологичната компания в рамките на специално събитие днес.
От своя страна IBM е създала решенията, които позволяват в реално време да се следи състоянието на пациентите в единен уеб портал.
Болницата, която отвори врати през юни тази година, разполага с 300 легла, 27 стационарни и диагностични отделения, както и със 700 души персонал. Инвестицията във високотехнологичните решения е на стойност 45 млн. евро.
“Болницата има изключително високотехнологична апаратура, много добри специалисти, но знаем, че това не е достатъчно, за да отговори на очакванията и търсенията на пациентите. Затова направихме иновация и използваме високите технологии, за да можем да постигнем най-добро качество за най-кратко време“, коментира Лучия Добрева, управител на МБАЛ „Уни Хоспитал“.
Благодарение на иновациите лекарите могат да предложат по-бързо диагностициране на пациентите, подчерта още тя.
„Сформиран е високотехнологичен център, в който предлагаме комплексен подход към пациентите с онкологични заболявания. Той включва профилактика, бърза и точна диагностика и своевременни и качествени решения“, обяви Добрева.
Благодарение на новите системи всички данни за състоянието на пациентите, резултатите от ядрено-магнитния резонанс, скенерите и другата апаратура на болницата, се съхраняват в един общ център. Това значително ускорява цикъла от поставянето на диагнозата до предлагането на подходящото лечение.
„Съвременните технологии, които се предлагат в болницата, позволяват в реално време лекарите да получават образи от образна диагностика, изследвания от медико-диагностичните лаборатории, да осъществяват конферентни връзки с други специалисти от страната и чужбина“, коментира управителят на МБАЛ „Уни Хоспитал“.
Освен това самите пациенти имат по-бърз достъп до персонала в болницата посредством различна апаратура и монитори, разкри Атанас Матев, IT архитект в IBM в сферата на здравеопазването.
По думите на Светлана Ставрева – Петрушкова, мениджър маркетинг и комуникации в IBM за Югоизточна Европа, една трета от пациентите в България биха предпочели да се лекуват в чужбина, ако могат да си го позволят. Но през последните 25 години тече трансформация на здравната система, която вече показва резултати.
Според Пенка Георгиева, председател на пациентски организации „Заедно с теб“ българските пациенти масово ходят в Турция, но все повече търсят добри възможности за лечение в България на места, предлагащи по-високотехнологични решения.
Когнитивните технологии могат да помогнат за създаването на по-добри решения за болниците, а за това вече има редица интересни примери, обясни Матей Адам, представител на IBM Watson Health. По думите му IBM е сключила голямо партньорство с Финландия за трансформиране на здравната система в страната посредством възможностите, които предлага Watson, така че да се създаде система, която да предвижда по-лесно определени проблеми.
„Важно е една болница да бъде дигитална, да събира данни, да има търпението да ги анализира и да търси по-добри начини да помага на самите лекари, които да се грижат по-лесно и по-успешно за пациентите“, допълни той.