Онлайн услугите за видео стрийминг като Netflix и Amazon Prime ще бъдат задължени да отделят най-малко една пета от своите каталози за европейско съдържание според предложения, които предстои да бъдат обявени официално през следващата седмица, предава Ройтерс.
Европейската комисия (ЕК) планира да преразгледа правилата на Европейския съюз (ЕС) за радио и телевизионно излъчване и да въведе в целия блок минимални квоти в стремежа си да стимулира показа и финансирането на европейски филми и телевизионни предавания.
Услугите по поискване ще трябва да осигурят поне 20% дял за европейски произведения в рамките на каталога си и да осигурят тяхното „популяризиране“. Това сочи проект на предложената Директивата за аудиовизуалните медийни услуги, разгледана от Ройтерс.
В момента европейските филми представляват около 27% от филмите, показвани в стрийминг услугите според проучване на ЕК, като в Netflix делът им е 21%.
Страните членки на ЕС ще трябва да имат възможност да изискват стрийминг услуги, които не са базирани във въпросните страни, да подкрепят финансово продукцията на европейски творби - чрез директна инвестиции или чрез плащане на средства на националните фондове.
Съгласно сегашните правила страните членки в момента могат да накарат услугите по заявка да плащат за европейско съдържание.
Според ЕК телевизионните оператори инвестират около 20 на сто от приходите си в европейско съдържание, докато делът на услугите по-заявка в този смисъл е едва 1 на сто.
„Ясно е, че сегашната система за финансиране на филми е изправена пред предизвикателствата, свързани с бързите промени в продукцията, дистрибуцията и потреблението под влиянието на дигиталните технологии“, заяви еврокомисар Гюнтер Йотингер, който отговаря за дигиталната икономика и информационното общество.
Някои критици твърдят, че лидерите от ЕС трябва да позволят на пазара да осигури съдържание с добро качество. Даниел Далтън, член на Европейския парламент осъди „дигиталния протекционизъм“, който няма да насърчи заснемането на добри филми.
„Европейската комисия за пореден път не успя да разбере как работи дигиталният свят. Абонаментните услуги като Netflix и Amazon трябва да помислят само за едно нещо, когато позиционират съдържание в платформите си – какво искат да видят потребителите“, коментира още той.
Сегашните правила за излъчване изискват услугите по заявка да промотират продукцията и достъпа до европейски произведения, без да има определени квоти. Въпреки това, в отговор повече от половината от страните членки на ЕС са въвели национални квоти. Традиционните оператори се налага да запазят повече от половината от своето програмно време за европейски произведения в резултат от това.
Във Франция например услугите по заявка като Netflix вече са принудени 60% от съдържанието, което предлагат в каталога си в страната, да е европейско.
Новото предложение ще изиска на платформи за видео споделяне като YouTube да наложат строги възрастови бариери за непълнолетни, за да ги предпазят от вредното съдържание.
Комисията ще обяви предложението си на 25 май.
преди 8 години Комунизма лека полеа намира своя път в ЕС. Тея квоти точно натам отиват, като добавиш всички останали квоти разхвърляни в целия спектър от икономиката - пазарът става все по-малко свободен. отговор Сигнализирай за неуместен коментар