Атаките в Белгия от миналата седмица увеличиха интереса към технологиите, които могат да дадат възможност на полицията да открива атентатори самоубийци и други потенциални нападатели от далече, пише Wall Street Journal.
Взривовете на летището в Брюксел доведоха до смъртта на 16 души и показаха разликите в охраняването на терминалите и доста по-строго следените места за излитане и кацане.
"Контролно-пропускателният пунк е под силен контрол, той е силно регулиран", коментира Матю Фин, управляващ директор на консултантската компания за сигурност Augmentiq. Но според него има много части от летищата, които са уязвими.
Комитетът по авиационната сигурност на Европейския съюз организира извънредно заседание в четвъртък, за да направи развносметка на случилото се и да обмени информация, обяви говорителят му.
Пини Шиф, бивш ръководител на охраната на международното летище Бен Гурион в Израел, твърди, че летищата в Европа и на други места по света са далеч зад Израел по отношение на мерките за сигурност, а решението не е само в това да се използват повече технологии.
Израел отдавна има специален подход, включително за спиране на коли, преди да стигнат до летищата, и разпит на пътуващите в тях. На терминала висококвалифицирани специалисти, наблюдаващи поведението на хората, следят случващото се.
Летищата в Европа се противопоставят на призивите за проверки за сигурност още на входа, предупреждавайки, че това ще доведе до нови затруднения, а това ще направи пътниците по-уязвими. Това подтиква технологичните компании да търсят системи, които могат да улавят заплахите, когато пътниците влизат в терминала.
“Когато говорим за масов транспорт и голямо преминаване на хора, важното е да не се нарушава пропускателната способност”, коментира Зак Дофман, главен изпълнителен директор на компанията за оборудване в сферата на сигурността Digital Barriers.
Базираната в Лондон компания е разработила сензори за засичане на скрити заплахи, като самоубийствени колани например. Камерата ThruVirus, която е достатъчно малка, за да бъде скрита, може да сканира през дрехите и да открива скрити предмети у хората, които преминават наоколо, посочва компанията. По-малките оръжия, като пистолети, могат да бъдат засичани от шест метра.
Дофман посочва, че оборудването вече се използва на някои летища, които той не може да разкрие, но компанията се радва на “подновен интерес в момента”.
Администрацията по транспортната сигурност в САЩ работи в британската компания за технологии за отбрана QinetiQ Group по скенер за тяло, който има за цел да открива подобни заплахи от 17 метра разстояние. Скенерът се ползва на някои летища и в други транспортни центрове, посочват от компанията. Плановете на QinetiQ са да намали размера на устройството, за да влезе то в по-широка употреба.
Европейският съюз постепенно увеличава своите усилия за откриване на експлозиви на летищата. След години преглеждане на чанти през миналата година беше въведено оборудване за откриването на взривни вещества в пунктовете за сигурност, където пътниците преминават, преди да се качат на самолетите. Много от сегашните системи за засичане на експлозиви, като този, който беше използван при атаките в Брюксел, изискват използването на сензори в близост до експлозивните вещества.
Откриването на взривно вещество е далеч по-голямо предизвикателство, макар че “има много, много компании, които се опитват” да го постигнат, твърди Джими Оуксли, експерт по експлозивни материали в Университета на Роуд Айлънд.