Обучението на още 30 хил. софтуерни специалисти в България в следващите 15 години залага нова концепция, разработена от Министерския съвет. Документът е отговор на оплакванията на ИТ бизнеса у нас от липсата на достатъчно специалисти в сферата.
За да бъдат осъщeствени плановете, са предвидени мерки не само в университети, предлагащи обучение на ИТ специалисти, но и в гимназиите, като целта е да събудят интереса на младежите. Част от планираните действия ще бъдат финансирани по ОП "Наука и образование за интелигентен растеж" 2014 - 2020.
По отношение на средното образование програмата предлага на първо време извънкласни обучения в природо-математическите и другите големи гимназии в страната. Това може да стане още през следващата учебна година, смятат авторите на проекта.
Учениците могат да бъдат привлечени още и чрез съществуващата и в момента мрежа за кариерно ориентиране на ученици, която има офиси във всички областни градове.
Допълнително Концепцията предвижда оценка и съответно - подобряване на качеството на обучението в професионалните гимназии, които прeдлагат направлението "Компютърни науки" в своите програми.
В опит за намаляване на липсата на софтуерни специалисти на трудовия пазар ще бъде въведена и професионалната квалификация "младши програмист" за учениците от 9 -12 клас в големите градове в страната. Целта на тази мярка е младежите да продължат висшето си образование в сферата, но едновременно с това да работят и като младши специалисти с ограничено работно време.
Първите пилотни центрове по тази мярка могат да започнат работа през септември 2016 г. за около 600 ученици, са плановете на правителството.
По отношение на държавните висши училища се предвижда повишаване на обявените бройки за прием на студенти и разширяване на материалната база, където това е проблем. Критерий за избор на висши училища, чийто капацитет ще бъде повишаван, е те да са държавни и да имат най-високия рейтинг по професионалните направления "Компютърна и комуникационна техника" (5,3) и "Информатика и компютърни науки (4,6). Те трябва да бъдат разположени и в град със силно развита софтуерна индустрия и да са изпълнили в пълен размер план-приема си за 2015 година.
Концепцията предвижда още адекватно финансиране на обучаващите звена в университетите, както и повишаването на квалификацията на преподавателите по математика, за да има по-добра подготовка на учениците още в началното и в средното образование.
Сред мерките е и извършване на анализ за нуждата от свързани с ИТ специалисти, различни от програмистите. На база на получените данни ще се предприемат съответните мерки за насърчаване на системата на висшето образование за обучение на нужните специалисти.