Uber Technologies, най-високо оценяваният стартъп в света (50 млрд. долара), обяви, че разширява плановете си за експанзия в нови китайски градове, пренебрегвайки потенциалния ефект, който предложената регулация на индустрията за превоз на пътници с автомобили може да има върху нейните операции, пише Bloomberg.
Китайското подразделение на компанията се заема с плана си да стартира дейност в още 100 нови града през следващата година, заяви Лиу Джън, ръководител, отговарящ за стратегиите на фирмата. Освен това Uber China очаква да увеличи поне двойно броя на служителите си до края на следващата година от 200 души в момента, посочва Кейт Уан, генерален мениджър на операциите в Шанхай.
"Ние сме подготвени дори и новата регулация да бъде приета“, коментира Лиу, отказвайки да разкрие подробности за разговорите си с властите. „Това означава единствено, че ще трябва да свършим допълнителна работа, за да се съобразим с тези регулации, но не мисля, че цялостната стратегия и продуктите ще трябва да претърпят някакви големи проблеми“.
За разлика от Uber Didi Kuaidi, нейният по-голям местен конкурент, публично изрази притесненията си, че предложените промени ще засегнат съществуващия бизнес модел на повечето компании, предлагащи наемане на превозни средства по интернет.
Инвеститорите наблюдават внимателно регулациите, тъй като могат да забавят темпа на разрастване на компании като Uber, която прогнозира, че Китай ще надмине САЩ тази година и ще се превърне в най-големия пазар по брой пътувания.
Предложенията
Китайското транспортно министерство миналия месец предложи автомобилите, които се ползват за такъв тип услуги, да се регистрират задължително за осъществяването на търговска дейност и да ползват GPS устройства. Шофьорите пък трябва да преминат тестове за квалификация.
Операторите може също да се наложи да получат лицензи от местните власти за предоставянето на онлайн услуги за наемане на коли и няма да имат право да поставят цени, които са по-ниски от разходите, за да подкопават конкуренцията.
Правилата ще представляват проблем за компании като Uber, тъй като последните ще трябва да разполагат с достатъчно автомобили, за да осигурят навременни превози, докато разширяват дейността си в повече градове според Сун Ян, базиран в Хонконг анализатор на Barclays.
Планове за експанзия
За Uber експанзията в Китай е голяма стъпка. През септември компанията заяви, че е набрала 1,2 млрд. долара за своето китайско подразделение. Източници, запознати с кръга на финансиране, твърдят, че сред инвеститорите се нареждат Baidu и China Life Insurance. Лиу отказва да коментира плановете на Uber China за набиране на средства.
Поне пет от десетте града, в които Uber осъществява най-много превози, са в Китай. Главният изпълнителен директор Травис Каланик заявиминалия месец, че Uber разполага с 30-35% пазарен дял в Китай и потвърди, че компанията планира да инвестира 1 млрд. долара годишно в страната.
За да се справи с експанзията си в Китай, Uber наема предприемачи, включително хора, които са създали собствени компании, посочва Уан. Почти 100% от служителите в Китай са местни жители, което помага на фирмата да разбира пазара и да предлага продукти, подходящи за градовете, в които работи, допълва тя.