Процъфтяващата електронна търговия в Индия, която до момента се разрастваше основно благодарение на рисков капитал и частни средства, скоро ще може да се похвали с първото си първично публично предлагане (IPO), пише Quartz.
На 30 септември компанията за онлайн търговия Infibeam Incorporation получи одобрение от Съвета по ценните книжа и борсите в Индия (SEBI), държавния регулатор на фондовия пазар, да набере 68,9 млн. долара от първично публично предлагане.
След като това се случи, базираната в Ахмедабад компания, която се конкурира с Flipkart, Amazon и Snapdeal в електронната търговия, ще се превърне в първия онлайн търговец на дребно, който се е листнал на индийската борса.
Индийските технологични стартъпи до голяма степен странят от идеята за листване на борсата в страната поради неблагоприятните регулаторни изисквания. Често представянето на стартиращите компании се измерва със същите параметри като утвърдените фирми, които имат напълно различни бизнес модели и траектории на растеж.
Но напоследък индийският пазарен регулатор се опитва да промени това. През юни SEBI обяви нови правила, с които се опитва да улесни по-лесното листване на стартъпи в напълно отделна платформа.
Освен това IPO-то на Infibeam ще се случи на фона на нарастващите опасения за вероятен балон на индийския пазар на електронна търговия.
"Това IPO може да бъде индикатор, ако не и нещо решаващо, за бъдещите планове за финансиране на целия индийски сектор за онлайн търговия“, твърди Бхарат Ананд, партньор в Khaitan & Co., която съветва компании, включително стартиращи. „Реакцията, която IPO-то ще получи от инвеститорите, ще покаже дали фондовият пазар е достатъчно зрял, за да приеме подобно нещо или не“.
От малкото интернет компании, листнати на индийската борса, най-известни са Just Dial и Info Edge, която управлява портали като Naukri.com, Jeevansathi.com и 99.acres.com.
Infibeam е основана през 2007 от Вишал Мехта, който е завършил Университета Корнел и Масачузетския технологичен институт и е работил за Dell и Amazon. Бизнесът на компанията включва сайта Infibeam.com – платформа за създаване на онлайн магазини, наречени Infibieam BuldaBazaar. Освен това притежава Indent – технологична платформа за звукозаписни компании, марки и производители на оригинално оборудване. Sony миналата година придоби 26% дял от компанията. Infibeam притежава и портала за отпечатване на снимки Picsquare, който придоби през 2008 г.
Приходите на Infibeam за фискалната 2014 г. достигнаха 31,8 млн. долара. Компанията отчете загуба от около 4 млн. долара. За деветмесечието, което приключи на 31 декември 2014 г., приходите на фирмата достигнаха 33 млн. долара, а загубата – 1,53 млн. долара.
"Нашите приходи от операции се увеличават с годишен темп на растеж от 27,33% между фискалната 2012 и фискалната 2014 г.“, посочват от компанията.
Infibeam планира да използва набраните средства от IPO-то си за създаването на базиран в облака център за данни, да закупи офис площи, да създаде 75 логистични центъра и други корпоративни цели.
Към 31 март 2015 г. Infibeam има 13 логистични центъра в 12 индийски града и шест склада, разположени в Делхи, Гургаон, Бангалор, Ахмедабад, Мумбай и Калкута.