Господстващото положение на Apple в музиката е застрашено от спада в свалянето на дигитална музика. Ето защо компанията се готви да пусне пряк конкурент на Spotify и други популярни услуги, които позволяват на потребителите да слушат музика чрез стрийминг, вместо да си я купуват, пише Wall Street Journal.
Технологичният гигант смята, че може да убеди милиони хора по целия свят да променят начина, по който слушат и плащат за музика. Компанията иска да направи това за втори път, след като през 2003 г. нейният iTunes Music Store направи свалянето на отделни песни най-разпространения начин за купуване на музика и превърна iTunes в най-големия търговец на музика в света.
Ръководителите на компании в музикалната индустрия виждат в новия ход на Apple повратен момент за стрийминга на музика, който може да превърне технологията в нещо, ползвано от всички. Очаква се Apple да обяви новината официално по време на своята конференция на разработчиците, която ще се проведе тази седмица.
Въпреки че късно влиза в стрийминга, Apple може агресивно да накара своите милиони потребители на iTunes, по-голяма част от които вече са регистрирали кредитните си карти в услугата, да прегърнат абонаментния модел, използвайки същите устройства, на които слушат песните и албумите, които теглят.
Apple продава 80 до 85% от свалената музика в света, твърдят представители на музикалната индустрия. Компанията обаче е свързана само с малка част от бизнеса със стрийминг, който набира популярност в световен мащаб.
Spotify има 86% дял от пазара на стрийминг услуги по поръчка в САЩ. Смята се, че делът ѝ на международния пазар е също толкова голям.
За новата си услуга Apple иска потребителите да плащат по 10 долара месечно за стрийминг на песни, твърдят източници, запознати с плановете на компанията. За разлика от Spotify, която предлага услуга с реклами, както и платена такава без реклами, Apple ще направи само част от песните достъпни за безплатно слушане, допълват източниците.
Хора, запознати с плановете на Apple, твърдят, че тя се подготвя да погълне своя бизнес за сваляне на музика и да изведе на преден план стрийминга. Абонаментният модел предлага възможности за генериране на повече приходи, както за Apple, така и за най-големите звукозаписни компании.
Apple бърза да завърши работата си по новата услуга и да сключи лицензионни сделки с музикалните компании. Тя все още не е приключила договарянето с трите най-големи лейбъла в света – Universal Music Group, Sony Music Entertainment и Warner Music Group, посочват източниците. Мнозина представители на индустрията очакват сделките да бъдат сключени скоро. Ако Apple не успее да постигне това преди конференцията, тя ще трябва да забави обявяването на услугата, за да има достатъчно време да приключи преговорите.
Не всички в музикалната индустрия са оптимистично настроени към новите начинания на Apple. Някои изпълнители и малки звукозаписни компании се оплакват от ниските приходи, които получават от стрийминга на тяхна музика, върху който имат съвсем малък контрол.
От 110-те милиона души, които са си купили музика от iTunes Store миналата година, средно един клиент е похарчил повече от 30 долара за 12-месечен период. Убеждаването на значителен дял от тези купувачи да преминат към друг продукт, който струва 120 долара годишно, ще бъде предизвикателство, но би донесло повече приходи на Apple и на звукозаписните компании.