Преносимите устройства и Интернет на нещата (Intenet of Things – IoT) ще помогнат за развитието на здравеопазването и правенето на по-мащабни проучвания в различни сфери, заяви Ейми Пулиафито, директор комуникации в Misfit по време на дискусия на CEEDS’15 by Webit, посветена на бъдещето на свързаните устройства.
„Всичко, което има стойност, ще бъде свързано с мрежата посредством Интернет на нещата, а ние ще трябва да анализираме още по-големи обеми от данни“, посочва Роб Княз, основател и партньор в Hoxton Ventures.
Пулифиато вярва, че същевременно преносимите устройства ще стават все по-привлекателни за потребителите, защото ще има значително развитие на дизайна им, особено при високия клас продукти.
„Можем да очакваме и по-евтини устройства и услуги благодарение на IoT”, допълва тя.
Ограниченията
Експертите са единодушни, че основното ограничение пред Интернет на нещата са стандартите в индустрията.
„Необходими са ни ясни стандарти, но не традиционни, а такива, които са отворени и същевременно осигуряват сигурност“, коментира Бернд Хайнрихс, управляващ директор на Cisco, отговарящ за Интернет на нещата за Европа, Близкия изток, Африка и Русия.
По думите на Стилианос Мамакакис, мениджър стратегическо бизнес развитие в Samsung Semiconductor Europe, нужни са отворени стандарти, които да бъдат създадени от големите играчи в индустрията. Той смята, че много технологични фирми вече работят усърдно и създават стандарти, които имат шанса да се превърнат в общи за целия сектор.
„Имаме да извървим много дълъг път с преносимите устройства, тъй като навлизането им в света на потребителите е едва 10% в момента“, посочва Ейми Пилиафито. Тя твърди, че е необходимо компаниите да научат хората за възможностите, които Интернет на нещата предоставя. „Трябва да научим хората откъде да започнат и как“, допълва тя.
Мобилните приложения
Хайнрихс смята, че мобилният свят се развива и бизнесът трябва да има различни сценарии за действие, така че да може да „направи всички щастливи“.
„В нашата компания вярваме, че мрежата разполага с това, от което се нуждаем и ще ни го дава директно през телефона, без да имаме нужда да теглим мобилни приложения“, коментира Хайнрихс. Той смята, че ако преживяването е същото и се случва директно, без нуждата от софтуерен посредник като приложението, това ще носи далеч по-голямо удобство на потребителите.
„Няма да търсим сайтове, а всичко ще е автоматично“, допълва той.
Експертите се обединяват около мнението, че в бъдеще потребителите вероятно ще общуват с устройствата предимно чрез гласови команди и няма да е нужно да въвеждат текст, както се случва сега.
Сигурността
Според Мамакакис въпросът със сигурността и опазването на личните данни е на дневен ред, а притесненията в тази посока са наистина големи. Според него е необходимо предоляването на проблема с локализацията на центровете за данни, но това ще се случи с течение на времето.
Експертите смятат, че с развитието на облачните услуги ще трябва да се мисли все повече за опазването на личните данни на потребители.
„Важно е да говорим открито за това каква информация събират компаниите и какво не знаят за нас. Това е добро начало за изграждането на доверие между потребителите и бизнеса“, коментира Ейми Пулиафито от Misfit.
По думите на Хайнрихс е абсолютно задължително потребителите да са абсолютно наясно какво точно предоставят на компанията и как тя използва тези данни.
„Нужна ни е много по-голяма прозрачност в тези процеси“, категоричен е той.