Американският гигант в електронната търговия Amazon.com отчете най-голямата си тримесечна загуба от 14 години насам, пише The Wall Street Journal.
Скокът в разходите за разработването на нови продукти, лицензи за музика и видео, както и други части от стратегията за експанзия на сиатълската компания, доведоха до нетна загуба в размер на 437 млн. долара през третото фискално тримесечие. Сумата е значително по-голяма от загубата от 2013 г., възлизаща на 41 млн. долара. По-голямата загуба идва въпреки 20-процентното увеличение в приходите до 20,58 млрд. долара.
Amazon инвестира 170 млн. долара в смартфона Amazon Fira, който пусна в продажба през юли, но не се радва на големи продажби, твърдят анализаторите.
Компанията разкри и по-лоша прогноза продажбите за текущото тримесечие, което е най-важната част от годината, защото включва празничния коледен сезон.
Главният финансов директор на Amazon Том Жутак използва по-предпазлив тон по време на разговора с репортери, отколкото преди, предполагайки, че бързо развиващата се компанията може да бъде принудена да бъде по-внимателна, когато избира къде да инвестира.
"Имаме много възможности пред нас“, посочва той, подчертавайки, че възможностите, които Amazon ще преследва оттук нататък ще бъдат внимателно подбирани.
В продължение на години Amazon печели доверието на инвеститорите, тримесечие след тримесечие, благодарение на бързия растеж на продажбите си и дългосрочните си проекти, които са разглеждани като генератори на още по-голям растеж. Но скептицизмът за печалбата от някои от тези инвестиции нараства, докато цената на акциите на фирмата отбелязват спад с 21% от началото на тази година.
През 2014 г. Amazon пусна на пазара първия си смартфон Amazon Fire. Тя пусна музикална стрийминг услуга и инвестира във видео услуги и разшири системата си за доставките в рамките на деня. Същевременно компанията създава нови складове, за да ускори доставките си и отваря нови центрове за данни, за да подпомогне своя бързо развиващ се изчислителен център.
Разходите на Amazon за "технологии и съдържание", включващи разработката на нови продукти, лицензи и центрове за данни, се увеличават с 40 на сто през последното тримесечие – двойно по-бързо от приходите.
Въпреки че през третото тримесечие на миналата година продажбите на Amazon нараснаха от 17,09 млрд. долара до 20,58 млрд. долара, анализаторите очакваха 20,8 млрд. долара според Thomson Reuters. Нетната загуба на Amazon е 95 цента на акция – много повече от очакваните 74 цента на акция.
Оперативната загуба на компанията нарасна до 544 млн. долара и е най-голямата ѝ до момента. Миналата година тя беше 25 млн. долара. Оперативните разходи се увеличават от 17,12 млрд. долара до 21,12 млрд. долара. Amazon очаква продажбите през четвъртото фискално тримесечие да са между 27,3 млрд. долара и 30,3 млрд. долара, и да се разминат с очакванията на анализаторите за 30,9 млрд. долара.
Необходимостта от допълнителни служители в новите складове във Флорида, Калифорния и Тексас, ще струва на Amazon още разходи. През третото тримесечие персоналът на компанията е увеличен с 36% и вече наброява 149 500 души.
Смартофонът Amazon Fire, който компанията пусна с фанфари след четири години изследвания и развитие, не предизвика голямо вълнение. Първите признаци за застоя на продажбите дойдоха само два месеца след излизането на устройството на пазара, когато Amazon намали цената му почти до нула за купувачите, които сключват договор с оператора за две години.
Проблемът е, че многостранният бизнес подход на Amazon прави преценката за това кое ще ѝ носи успехи през следващите години още по-трудна.