Българските сайтове, предлагащи туристически услуги, са изрядни и не нарушават правата на потребителите, сочи проучване на Европейската комисия. През миналата година, като част от мерките за защита на потребителите, ЕК, съвместно с националните органи, са проверили общо 552 туристически сайта на територията на ЕС.
Анализите показват, че 382 от тях не зачитат европейското законодателство за защита на потребителите. Властите са дали предписания за премахване на нарушенията и към 3 април 2014 година 209 сайта са привели дейността си в съответствие с законодателството. Това означава, че 62% от сайтовете, предлагащи туристически услуги в ЕС, са изрядни.
У нас от 17 проверени сайта не е установено нито едно нарушение. Още преди крайният срок от 3 април 100% от проверените страници са изрядни и в съзвучие с европейските правила. България е единствената страна в ЕС, в която не са установени никакви нарушения от страна на туристическите сайтове.
Всички проверени сайтове в Унгария (общо 8) и Румъния (общо 10) също вече покриват изискванията, след като са премахнали нарушенията, установени през лятото на миналата година.
На другия полюс са проверените туристически сайтове във Финландия, като нито един от тях не покрива изискванията, става ясно още от проучването на ЕК. В страната са проверени 10 сайта и до сега нито един от тях не е преустановил практиките, които нарушават правата на потребителите. От проверените 12 сайта в Латвия всички са били с установени нарушения и до тази пролет само един е премахнал нередностите.
От ЕК припомнят още, че проверката на сайтовете, предлагащи различни туристически услуги, беше извършена през юни 2013 година едновременно в 27-те (тогава) страни на ЕС, както и в Норвегия и Исландия. Проверени бяха сайтове, предлагащи самолетни билети, хотелско настаняване или и двете.
На анализ подлежи дали цената е посочена в достатъчно ранен етап и дали в нея са включени всички допълнителни разходи, дали има контакти за връзка и дали предоставянето на услугата е ясно описано.
Основните нарушения са били липса на задължителната информация за самоличността на търговците и техните електронни адреси, което лишава потребителя от обратна връзка – 30% от сайтовете не са съдържали такава информация. При 28% липсват ясни инструкции как да се подава жалба, а при 24% от проверените сайтове не е представена информация за допълнителни разходи – например за такса за багаж или застраховка.