Наскоро британската компания Hybrid Air Vehicles представи най-големия летателен апарат в света. Става въпрос за HAV 304 Airlander, който е дълъг повече от 91 метра. Това го прави близо 18 метра по-дълъг от Boeing 747, 24 метра по-дълъг от концептуалния транспортен самолет H4 Hughes “Hercules” и цели 9 метра по-дълъг от сегашния рекордьор Ан-225.
Летящото чудовище напомня на класически цепелин и струва около 100 млн. долара. Засега е произведена само една бройка, като от HAV твърдят, че Airlander е подходящ както за комерсиални цели, така и за спасителни операции.
Дизайнът на Airlander е много по-сложен и функционален от този на познатите ни от повече от век цепелини. Във фюзелажа са разположени няколко огромни балона, напълнени с инертния газ хелий. Задвижването се осигурява от четири V8 турбодизелови двигателя с обща мощност 1400 к.с., които са свързани с перки. Интересното в случая е, че при дълги полети Airlander не се нуждае от тяхната помощ и може да се рее в продължение на 21 дена. Когато двигателите работят обаче, те харчат около 3100 литра дизел на ден.
Максималната скорост е скромните 160 км/ч, но все пак трябва да се има предвид, че Airlander тежи 38 тона и може да побере много товар под формата на допълнително тегло.
В долната част на корпуса има система за приземяване от два големи продълговати елемента, които са пълни с въздух и позволяват на Airlander както да се приземява, така и да се приводнява. Понеже каца и излита вертикално, апаратът не се нуждае от писта. За разлика от класическите цепелини, Airlander не е зависим и от хора на земята, които да го издърпат при кацане, тъй като е изграден от по-тежка конструкция.
Според създателите всички тези качества гарантират, че Airlander може да се превърне в най-безопасния летателен апарат, който, освен всичко друго, ще може да транспортира тежка техника и материали до труднодостъпни райони.
Първоначално проектът бил ръководен от американската армия, която създала прототип. Машината се казвала Long Endurance Multi-Intelligence Vehicle (LEMV) и дори направила изпитателен полет над Ню Джърси. Впоследствие военните се отказали от идеята заради твърде високата цена и започнали да търсят купувач. От HAV купили проекта за 301 000 долара, което е нищожна част от първоначалната инвестиция. Британците успели да транспортират прототипа от другата страна на Атлантическия океан в четири огромни контейнера, след което си осигурили държавна субсидия от 4.2 млн. долара.
Компанията наела огромните хангари на самолетостроителя RAF Cardington в Бердфоршър, Англия, където през 20-те години бил построен двойно по-дългия цепелин R101. За сравнение, катастрофиралият през 1937 г. в Ню Йорк – Хинденбург, бил три пъти по-голям от Airlander.
Въпреки държавното финансиране, HAV се нуждаели от още пари. Компанията успяла да привлече редица инвеститори, сред които и вокалиста на рок групата Iron Maiden – Брус Дикинсън, който допринесъл с 450 000 долара.
“Дирижаблите са с нас от много време, но чакаха технологията да напредне достатъчно,” казва Дикинсън пред BBC, допълвайки че би искал да обиколи света с Airlander. “Ще прелетим на 6 метра над амазонската джунгла, както и над най-красивите градове в света и ще пуснем картина на живо по интернет.”
Airlander е прототип на нещо още по-голямо, казват от компанията. Специалистите планират създаването на Airlander 50, който трябва да има дължина от 118 метра, да побира до 50 пасажери и 50 тона товар, както и да разполага с два ховъркрафта, които при нужда да се освобождават от “кораба-майка”.
В последните години дирижаблите преживяват своя Ренесанс, пише технологичното издание Wired. Lockheed Martin не успява да доведе договора си с американската армия, който трябваше да осигури инвестиция от няколко милиарда долара на компанията. Тя продаде своя дирижабъл Sky Tug на канадска петролна компания. Подобна съдба имаха и Blue Devil и Blue Devil 2 на американската Маv6, която изгуби доверието на Военновъздушните сили на САЩ, преди да изпълни проектите си.
От HAV обаче са оптимисти за своя Airlander. Британците се надяват да произведат около 10 такива апарата в следващите четири години. От компанията дори мечтаят да пласират дирижабъла си на световните пазари. Първият планиран полет на машината ще бъде през 2016 г., а HAV организира томбола за два билета, които ще позволят на двойка щастливци да летят заедно с Брус Дикинсън и “много знаменитости”.