92% ръст на годишна база на онлайн разплащанията с карти Visa при търговци, обслужвани от български банки, до сумата от приблизително 167 млн. евро, отчита Visa Европа.
Обемът на изхарчените средства при търговци пък нараства с 27% на годишна база и надхвърля 1,148 млрд. евро. Това показват изчисленията на оператора, представени с годишните финансови резултати на компанията. отнасящи се за периода октомври 2012 г.–септември 2013 г.
Издадени карти и извършени трансакции в България
Генерираният оборот на българския пазар се дължи на нарастващия брой трансакции на POS терминали. Те достигат 30 млн. броя и отчитат повишение от 30% в сравнение с 2012 г. Общият брой карти Visa, издадени от български банки, е 3,45 млн. броя, което съставлява 6% увеличение спрямо предходната година. Цели 3 млн. от тях са дебитни карти, като ръстът при тях е от 5,3%. Броят на извършените трансакции чрез дебитни, кредитни, бизнес и предплатени карти се увеличава съответно с 31%, 17%, 43% и със 77 на сто.
Средната стойност на една трансакция с карта в нашата страна спада с 2,7% до 38,4 евро. Очакванията на компанията през 2014 г. сумата да намалее до 27 евро на трансакция. Броят на POS трансакциите с карти Visa също нараства значително - с 23% и, достига средно 8,7 трансакции на годишна база. Всички тези данни доказват, че българските потребители използват своята Visa карта все по-често и за малки ежедневни покупки.
Стабилният растеж на онлайн търговията в България е сред най-силнните в цяла Европа за периода и се дължи на все по-широкото навлизане на електронните разплащания сред българските потребители и онлайн търговци, посочват от компанията. Положителните бизнес резултати, демонстрирани от Visa Европа в България през 2013 г., са отражение на нарастващите изисквания на местните потребители за по-лесни, бързи, удобни и сигурни методи за разплащане. Те свидетелстват за това, че българите ценят предимствата, които технологиите за електронни разплащания предоставят, както и за това, че продуктите на Visa Европа удовлетворяват техните очаквания.
Финансови резултати | ||
---|---|---|
Финансова година (в млн. евро) | 2013 | 2012 |
Приходи | 1,2 | 1,1 |
Излишък преди данъци | 264 | 260 |
Капитал и натрупани резерви | 1,123 | 980 |
Таблица: Visa Europe |
Резултати за Европа
Броят на издадените карти за периода е приблизително равен на населението на Европа, което е 500 млн. души. Новият главен изпълнителен директор на Visa Европа Никола Хус посочи, че осезаем ръст се наблюдава при издаването на карти за безконтактни плащания. За изминалата година са издадени с 53% повече карти. Със 177% се е увеличил броят на POS терминалите, чрез които може да се използва услугата без да се изисква подпис след плащането. От своя страна трансакциите са скочили с 277%. Тенденцията е може би очаквана, имайки предвид, че продуктът е нов за пазара.
Безконтактните плащания в Европа се осъществяват през 73 млн. карти на 1,2 млн. терминала, уточни още мениджърът на Visa Европа за България Красимира Райчева. По нейни думи трансакциите са малко на фона на 34-те милиарда трансакции. За 12-те месеца до септември 2013 г. средствата, похарчени с карти Visa, достигат 2 трлн. евро, а покупките при търговци се увеличават с 8,5%.
В Европа от своя страна издадените дебитни карти са нараснали с 8,8% на годишна база, кредитните – със 7,1 на сто, бизнес картите, предназначени за малките и средни предприятия и за големите компании – с 16,3%, а предплатените карти – с 18,3 на сто.
Никола Хус сподели, че в дните около Коледа са регистрирани над 1 580 трансакции в секунда. По негови думи активността при онлайн пазаруването се увеличава в навечерието на подобни празници, което от своя страна говори за доверието, което имат потребителите, когато очакват да получат навреме стоката, но и същевременно вярват на надеждността на плащането.
„Visa разполага с отлична платформа, която да надграждаме“, сподели Хус пред гостите на пресконференцията, като посочи, че ще следва четири основни приоритета. „Ще разширим портфолиото от ново поколение методи за разплащания с темпо, отговарящо на бързото разпространение на новите технологии и по-конкретно, растежа на мобилната и дигитална търговия. Ще прилагаме стратегически подход към търговците за повече прозрачност и гъвкавост. Ще работим конструктивно с регулаторните органи за постигане на взаимноизгодни решения. Ще бъдем по-гъвкави в отговор на нуждите на нашите клиенти и партньори в цяла Европа.“