IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Първата кола на Порше e електромобил

С нея великият конструктор печели състезание през 1899 г.

18:41 | 02.02.14 г.
<p>
	Porsche P1, Снимка: <em>Porsche</em></p>

Porsche P1, Снимка: Porsche

Кой е първият модел на Porsche? Закоравелите фенове на компанията веднага биха реагирали с отегчен поглед и отговор: “356/1 от 1948 г., естествено”. Да, но не е. Това е първият модел с емблемата на основаната през 1931 г. германска компания, но истината е, че създателят й - Фердинанд Порше, е конструирал автомобили много преди това. Именно негово дело е разработката на първия хибрид в света - Lohner-Porsche Mixte Hybrid от 1898 г, но дори той не е първият му проект.

Първият автомобил, който Фердинанд Порше проектира, се казва Egger-Lohner C.2З Phaeton или P1 за по-кратко.

Интересното в случая е, че става въпрос за електромобил. Това е и един от първите автомобили, регистрирани в Австрия. Излиза по улиците на Виена на 26 юни 1898 г. и подобно на повечето “коли” от тези години, прилича повече на карета с волан и двигател. Подобно на всички истински Porsche-та, моторът е монтиран отзад, а задвижваните колела са задните.

Двигателят тежи 130 килограма и произвежда само 3 конски сили.

През 1898 г. Фердинанд Порше е само на 23 години, което прави постижението му още по-значимо. Той добре осъзнавал, че мощността е недостатъчна, затова разработил втори режим на двигателя, с помощта на който тя нараствала до 5 к.с. Това било достатъчно, за да се ускори тежащото 1350 кг чудо до максимална скорост от 35 км/ч.

С едно зареждане на батерията P1 можела да измине 80 км, което било недостижим рекорд за повечето бензинови коли от тази ера.

Това е и колата, с която започва състезателна история на Порше. С нея бъдещия основател на великата германска марка успява да спечели 40-километрово състезание за електромобили през 1899 г. Половината от 28-те участници не са успели да се доберат до финала.

Само четири такива автомобила са били произведени, като една от тях е била открита в склад в Австрия. Точно там машината е седяла необезпокоявана от 1902 г. насам. В напълно оригинално състояние, тя ще стане част от експозицията в музея на Porsche в Щутгарт, където ще бъде изложена редом до последния хибрид на германците – 918 Spyder.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:42 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още