Новите разработки се появяват на фона на тенденцията все повече автомобилни производители да добавят компютърни чипове към новите модели. Някои от тях, като GM и Audi обявиха плановете си да оборудват автомобилите с четвърто поколение клетъчни чипове, които могат да се свързват с мрежата, без да е необходим смартфон.
GM например планира да оборудва почти всичките си модели от 2015 г. с технологията, за да осигури постоянна безжична широколентова връзка, твърди Фил Абрам, главен технологичен директор в компанията.
Във връзка с всичко това доставчиците на технологии са принудени да създават приложения, които не изискват шофьорите да се разсейват, като не гледат пътя и да не държат ръцете си на волана.
Apple има някои ключови технологии в тази област. Siri технологията например може да чете входящи текстови съобщения и имейли, а водачът може спокойно да ѝ продиктува отговора, който иска да изпрати. Honda започва да пуска нови модели, които позволяват на шофьорите да активират Siri от бутон на волана и да говорят с помощта на хендс фрий аудио системата на колата.
Apple заяви, че очаква редица марки автомобили да приемат технологията през 2014 г.
Google и партньорите ѝ от друга страна се надяват Android и свързаните с него приложения да работят на собствен, вграден в колата хардуер. Компанията е представила идеята си на доста компании от 2006 г. насам, включително Audi, Toyota Motor и Tesla Motors. Говорителят на Google обаче заяви, че не коментира слухове и спекулации.
Филип Брабек, ръководител на продуктовата стратегия на Audi, отказва да коментира темата, но признава, че бъдещите превозни средства ще имат нужда от компютърни системи, които да подпомагат този вид приложения и функции.
Повишеното внимание върху електрониката на колите подчертава голямото предизвикателство, пред което са поставени автопроизводителите. Потребителите вече не се интересуват само от икономията на гориво, от конски сили и подобни характеристики. Все по-голяма част от купувачите се интересуват от възможността да използват мобилни устройства по време на движение.
Натискът за производството на умни автомобили междувременно накара производители на чипове като Intel и Qualcomm да увеличат усилията си в посока създаване на устройства, подходящи за коли. Rival Nvidia твърди, че 4,5 млн. автомобили по пътищата, вече имат процесори, а прогнозите са, че през следващите четири или пет години още 25 млн. коли ще се радват на новите технологии.