Лу е добър ученик и смята, че светлото му бъдеще след гимназията е свързано с това да стане архитект. След като това не се случва, той се озовава в Holiday Inn, което пък е неговият трамплин към едно далеч по-светло бъдеще. Шест години след като се присъединява към компанията, един чуждестранен гост, който има компания за интернет факс, го наема за мениджър услуги. Бизнесът приключва само след година, а Лу започва подобен бизнес сам. През 1999 г. Alibaba предлага да купи собствената му компания.
Година по-късно Лу започва да управлява продажбите на Alibaba.com в Южен Китай, тъй като уебсайтът позволява на фирмите да продават на други фирми. Когато Ма пристига в града, Лу го развежда наоколо с кола, за да се срещне с клиентите и да изнесе реч пред цял Гуандун, провинция с размера на Флорида. По време на тези дълги разходки Лу разкрива как смята, че могат да се подобрят продажбите и останалите политики на компанията, а Ма очертава с негова помощ цялата картина.
Лу се превръща в един от най-важните хора на Ма. През 2004 г. Лу е зает с разработването на Alipay, система за извършване на плащания, която гарантира безопасността на онлайн транзакции без кредитни карти. Четири години по-късно Лу е повишен и става изпълнителен директор на Taobao Marketplace, уебсайт, който е подобен на eBay и позволява на хората да търгуват помежду си. По времето, в което той е начело на платформата, обемът на сделките нараства повече от осем пъти.
През 2011 г. Ма отново се обръща към Лу, този път за да поеме кормилото на Alibaba.com. Предишният главен изпълнителен директор напуска, след като е установено, че повече от 2000 абонати на уебсайта са свързани с измамни продажби. Лу бързо заема поста, за да „изчисти“ проблемите на платформата, която се използва от компании като Wal-Mart Stores и Procter & Gamble.
През 2012 г. получава възможност да ръководи развитието на мобилната информационна система AMOS, докато по-късно не го избират за главен изпълнителен директор на Alibaba. Офертата от Ма идва през февруари, докато двама пият чай в хотел. Това не е първият път, в който Ма кани Лу на среща, за да му предложи нова работа.
„През 90% от времето той говори. След това аз казвам „Да“, отбелязва Лу, накланяйки глава си докато се смее.
В писмо до служителите през март, когато повишаването на Лу е оповестена официално, Ма заявява, че го избира заради качествата, които притежава, заради любопитството му и способността да възприема новите идеи, заради преценката и решителността му.
Лу, който се е оженил по-рано същата година, казва, че е готов да поеме поста, както подобава. Планът е Ма да се оттегли постепенно от публичното пространство, докато Лу трябва да излезе на преден план.
Alibaba все още не е обявила кога ще стане публична, но хора, запознати с въпроса, твърдят, че това ще се случи следващата година. Анализаторите непрекъснато увеличават оценките на стойността на компанията, а средната прогноза през октомври показа сума от 120 млрд. долара.
Карлос Кирхнер от компанията за проучвания Stanford C. Bernstein смята, че стойността на Alibaba ще достигне 190 млрд. долара. Той твърди, че нетната печалба на компанията ще нарасне от 2,6 млрд. долара тази година до 6,1 млрд. долара през 2015 г. Приходите пък ще скочат от 6,6 млрд. до 13,5 млрд. долара.
Лу не приема нищо от това за даденост. Конкурентът, който той наблюдава с най-голям интерес в момента, е Tencent, компания, която се придвижи от пазара на игри към онлайн услугите и електронната търговия.
От своя страна един от приоритетите на Лу е Alibaba да премине към пазара на мобилните технологии. В момента компанията работи по създаването на приложението Laiwang за мигновено изпращане на съобщения, което ще се конкурира с WeChat на Tencent.
Всичко това може да е само тест, за да се види доколко Лу и помощниците му са достойни за IPO, сравнимо с това на Facebook. “Трябва да вярваш в себе си. Успехът често е просто разликата между това да работиш и това да се предадеш“, отбелязва Лу.
Повече за Джонатан Лу можете да научите от видеото на Bloomberg!