Няколко конкуренти на Google призоваха ЕС да действа по-твърдо по отношение на на антитръстовото дело срещу гиганта в търсенето. Текущите преговори за извънсъдебно споразумение вероятно няма да са достатъчни, за да се вземат ефективни и устойчиви мерки, пишат единадесет дружества и сдружения в отворено писмо до европейския комисар Хоакин Алмуня. Те призоваха политика да разкрие пред обществеността отстъпките, които са били предложени в спора от страна на Google, пише германският икономически всекидневник Handelsblatt.
В Европа от 2010 г. насам има дело срещу търсачката заради оплаквания на определени конкуренти. Google вече се опита да повлияе на процеса в своя полза. През лятото на 2012 г. е имало среща между председателя на Google Ерик Шмид и комисаря за конкуренцията Алмуня по повод предложено от компанията споразумение. В Европа Google е заплашена от солидна глоба. Властите в Брюксел могат да наложат глоба в размер на до 10% от глобалните годишни приходи на дадена компания. В случая с Google това би се равнявало на сума в размер на 4 млрд. долара.
Брюксел се съмнява, че онлайн концернът манипулира по някакъв начин резултатите от търсенето, така че да облагодетелства свои собствени услуги за сметка на тези на конкуренцията. За да се избегне солидната глоба, през февруари Google предложи промени, чиито съдържание все още не е известно на широката публика. С пазарен дял от около 80% в Европа и цели 90% в Германия, компанията почти напълно владее пазара на онлайн търсенето.
"Ние трябва да отговорим на предложенията на Google", казва Андреас Щал от асоциацията на свободните медии (VfT), която е подписала писмото. "Имаме чувството, че Google е предала само псевдопредложения", казва Щал, който е оперативен директор в портала Stadtbranchenbuch. По думите му от началото на разследването положението не само не се е подобрило, а дори напротив – влошило се е още повече.
Да вземем за пример хотелите. Съвсем горе има две реклами, след това се появява търсенето на Google и едва отдолу – две неплатени страници. И в дясната страна доминират рекламите на онлайн гиганта. „Тук има огромна несправедливост“, казва Щал. „Свободната конкуренция няма никакъв шанс да попадне на тези предни места“.
Интернет концернът трябва да прилага към всички сайтове еднакви критерии, включително към своите собствени предложения, пише в писмото. „Компанията обаче използва всяко едно забавяне, за да етаблира, разширява и засилва ограничаващата конкурентостта активност“, пише още в документа.