IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

В бъдеще хората ще ползват по-малко устройства с повече функции

Това е началото на второто дигитално десетилетие, в което фокусът се измества от хардуера към услугите, посочва експерт по потребителска електроника

10:37 | 07.01.13 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Електронната вилица HAPIfork, която бе представена на изложението, измерва хапките, които поглъща потребителят, и предупреждава, ако се храни твърде бързо. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Електронната вилица HAPIfork, която бе представена на изложението, измерва хапките, които поглъща потребителят, и предупреждава, ако се храни твърде бързо. Снимка: Ройтерс

След кризисната 2012 г. технологичният сектор може отново да се надява на скромен растеж – благодарение на Китай. Докато търсенето в Западна Европа и САЩ ще нарасне леко, в развиващите се страни се очаква силно увеличение.

Световните продажби на потребителска електроника се покачват с 4% до 1,1 трилиона долара, прогнозира американската браншова асоциация CEA и пазарният изследовател GfK в неделя, в началото на ежегодното изложение Consumer Electronics Show (CES) в Лас Вегас. Така бизнесът със смартфони, компютри и телевизори достига рекордно ниво. През предходната година браншът трябваше да преглътне спад от един процент, предава AFP.

"Китай ще остане най-големият двигател на ръста в световен мащаб", казва Стив Бембридж от GfK. Особено градската средна класа харчи все повече пари за електроника. И тази група се разраства бързо, а като цяло анализаторите на пазара очакват в развиващите се пазари ръст на продажбите от 9%.

В развитите страни обаче кризата продължава да се усеща, макар и не толкова силно, колкото през 2012-а. Тъй като потребителите продължават да си стискат парите, може би индустрията в Западна Европа ще нарасне със само един процент, а в САЩ – най-много с два до три процента.

И през 2013 г. мобилните устройства ще останат основата на електронния бранш. Смартфоните и таблетите ще допринесат за общите продажби с 40 процента, преносимите компютри – с още 10 процента. "Очаква се те да поглъщат все повече и повече пазарен дял", казва Том Кинг, експерт по отрасъла в американската асоциация CEA. Благодарение на падащите цени тъчскрийн устройствата се налагат силно и в развиващите се пазари.

Продажбите на повечето от останалите категории ще се свият. Също така продажбите на телевизори ще паднат още - гибелната конкуренция при телевизионните производители ще продължи и през следващите 12 месеца. Новите технологии, като ултра-HD технологията, която позволява по-големи и отчетливи изображения, ще спечелят през следващите години според CEA все по-значителен пазарен дял.

Продажбите на телевизори с плосък екран са в застой обаче не само в САЩ и Европа. Според GfK и в Китай през 2012 г. е имало спад, а пазарът като цяло е в застой.

„Трябва да си признаем, че има ефект на канибализация между смартфони и таблети“, казва Шон Дубравач, главен икономист на Асоциацията за потребителска електроника (CEA). Малките плоски телевизори, които преди се купуваха за спалнята или кухнята, вече се заменят от таблети. "Телевизионните станции и Холивуд все повече говорят за т. нар. втори екран, тоест за таблета като допълнение към телевизора с плосък екран. Колко дълго ще се запази тези йерархия, не е ясно", казва Дубравач. Вместо първи или втори екран ще има просто равнозначно множество екрани, между които ще се превключва безпроблемно.

Много потребители се отказват от покупката на нормални цифрови фотоапарати и вместо това започват да използват камерата на телефона си. Страдат и игровите конзоли. 24% от потенциалните купувачи на таблети биха си купили устройството, само за да играят на него, става ясно от актуална анкета. "От цифровизацията насам всичко расте заедно, но старите категории продукти изпадат в колапс“, казва експертът Стив Кьониг от Consumer Electronics Association, цитиран от специализирания технологичен сайт Futurezone. И причината не е само в това, много устройства вече са усвоили няколко функции наведнъж, много аналогови джаджи просто са се трансформирали директно в приложения или услуги". В бъдеще хората ще ползват значително по-малко устройства, които обаче ще могат да правят повече неща“, допълва го Бембридж.

Дубравач от CEA нарича това началото на второто дигитално десетилетие и зората на ерата след смартфоните. Вече не ставало въпрос за хардуера, а за услуги, които се разработват около тях. Сега, след като е достигната критична маса от собственици на смартфони, ще има още много и различни приложения. Смартфоните или таблетите според специалиста са само инструмента и интерфейса, с които човек използва пакет от функции – електронно отваряне на врати, приложения за т. нар. еHealth и развлечения - всичко ще се управлява от тези устройства.

Всичко това се подкрепя от тенденцията към "сензоризиране“. Все повече и повече продукти интегрират в себе си различни сензори и измервателни инструменти, за да тълкуват контекста и средата по-добре. След сензорите за движение и микрофоните, сега топлинни и сензори за влага ще отварят нови приложения. "Всичко това се свежда до простото заключение, че машините ще отнемат все повече дейности на човека", казва Дубравач. Като пример той дава безпилотното шофиране на Google. Чрез няколко сензори, алгоритми и достатъчно изчислителна мощност колата без проблеми може да се управлява самостоятелно. Това ще се случи и в други сфери на живота, вярва експертът.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:57 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още