Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията все пак сключи договор с консорциума "Т и Си Ти Ви“, който да рекламира на гражданите на България предстоящото въвеждане на цифровото наземно излъчване. До края на седмицата ще стартира въпросната информационна кампания, която ще трябва да подготви населението на страната ни за цифровизацията.
Повече детайли около предстоящата реклама бяха представени днес на пресконференция, в присъствието на зам.-министъра на транспорта Валери Борисов и Вера Джамбазова, представител на спечелилия обществената поръчка консорциум.
Борисов заяви, че кампанията ще се проведе от декември 2012 г. до март 2013г. и ще включва излъчване на телевизионни и радио клипове, образователни филми, разпространение на информационни брошури и публикации в българската национална и регионална преса.
До края на месеца се предвижда и разработването на специализирана интернет страница и кол център, които ще предоставят полезна информация на българските граждани за процеса на цифровизация.
На този етап обаче от „Ти Си Ти Ви“ отказват коментар кои телевизии, радиа и уеб сайтове са избрани да служат за информационни канали. Единственото, което Джамбазова уточни, е че са подбрани на база „гледаемост и влияние“ и трябва да достигнат поне 97% от българското население.
Тя уточни, че екипът, който се занимава с така нареченото „медия планиране“ е направил и подробен анализ кои да бъдат медиите, през които да притича рекламата, но „на този етап няма как да бъде дадена повече информация“.
Така до последно не стана ясно каква е причината стартиращата до края на седмицата реклама на цифровото наземно разпръскване да бъде "забулено" в тайна.
Цялата информационна кампания е планирана да се извърши на три етапа, които трябва да предхождат етапите на процеса на цифровизация. До месец март хората трябва да са информирани, че процесът започва и ще трябва да преценят дали да закупят нов телевизор с цифров приемник или ще им е необходим цифров декодер, за който трябва да бъдат инвестирани и допълнителни средства.
От 1 март 2013 до 1 септември 2013 година ще бъде т.н. преходен период, през който ще функционират както цифровия, така и аналоговия ефирен сигнал. Това означава, че хората ще могат да приемат един от двата сигнала в зависимост с какъв телевизор разполагат.
След 1 септември 2013 година аналоговият сигнал ще бъде спрян и от този момент нататък, хората ще могат да гледат безплатно до 15 национални цифрови програми, стига да имат инсталирана антена и цифров телевизор или съответно декодер.
Припомняме, че транспортното министерство обеща да се погрижи да помогне на част от гражданите на страната, които спадат към групата на социално слабите, като им предостави при преференциални условия въпросните устройства, които трябва да бъдат инсталирани към телевизорите за да могат да приемат цифров сигнгал (DVB-T тунери).
На въпрос на Investor.bg за това, колко хора ще успвят да използват така наречените „преференциални условия“, Борисов заяви, че в списъка, който е подготвен от Министерството на труда и социалната политика, попадат близо 260 хил. социално-слаби души. Той бъде преразгледан и на базата на специални условия ще бъде определено кой ще получи по-евтин тунер.
За да получат по-евтин тунер, съответните желаещи не трябва да са обвързани с договор за кабелна телевизия или за цифрова телевизия.
До последно ресорният зам.-министър Борисов отказа да коментира бюджета, с които ще разполага транспортното министерство за въвеждането на цифровизацията през 2013 г, въпреки че той е публичен и трябва да бъде коментиран свободно.
Борисов уточни, че към настоящия момент все още се правят изчисления и анализи и най-вероятно до края на годината ще бъдат взети окончателни решения по повод разпределянето на средствата за цифровизацията.