Американският онлайн концерн Google е пренасочил 9,8 млрд. долара от приходите си през 2011 г. към офиса си в Бермудите и по този начин е успял да понижи глобалните си данъчни разходи с 2 млрд. долара.
Данните на Bloomberg са от съобщение на Google до фондовата борса. По този начин компанията почти е успяла да намали двойно данъчната си тежест за миналата година.
Като цяло през 2011 г. Google е превел около 80 на сто от своите данъчно облагаеми приходи в данъчния рай Бермуда, пише още Bloomberg. Страната не изисква данъци от компаниите. Тъй като това е напълно легално, редица западни компании поддържат там подразделения, за да не плащат налози.
Компании като Cisco и Qualcomm дори настояват за това да могат да внасят обратно в САЩ своите иначе депозирани в чужбина печалби при изключително ниски данъчни ставки. Те твърдят, че с подобни специални мерки ще се създадат повече работни места и по този начин ще се подпомогне икономиката на САЩ. Критиците обаче са загрижени, че компаниите ще разпределят парите под формата на дивиденти и изплащане на премии на своите акционери или управители.
Междувременно расте критиката срещу начините на данъчно облагане на Google и други мултинационални концерни. Правителствата на Франция, Великобритания, Италия и Австралия подлагат на проверка ползваните от Google данъчни вратички.
Причина за това е и продължаващата икономическа криза, която в редица страни води до намаляване на данъчните приходи. Според италианските власти интернет гигантът е плащал по-малко данъци и не е споделял пълната информация за приходите си, в следствие на което е ощетил държавата с най-малко 100 млн. долара.
Според електронната версия на списание "L'Express" Националната данъчна и митническа дирекция на Франция още на 30 юни миналата година е претърсила централата на Google Франция, откъдето са били иззети многобройни е-мейли, фактури и договори. При разследването става дума за данъци, които Google е трябвало да плаща в периода 2008-2010 г., пише "L'Express".
Съмненията за данъчната политика на Google са преди всичко заради начина, по който компанията води бизнеса си в Европа - част от приходите от реклама се обработват от холандския клон, който ги прехвърля на трета компания в Бермудските острови, тъй като там те не се облагат с корпоративен данък.
Едва през миналата седмица Европейската комисия е препоръчала на своите държави-членки да създадат черни списъци с данъчни оазиси и да създадат правила срещу злоупотребите в тази насока. Според Bloomberg данъчните вратички в законодателствата костват на ЕС годишно около 1 трлн. евро.