Мобилният ни телефон вече може да ни служи и като интегриран портфейл, с който да правим разплащания. Това е възможно благодарение на мобилно приложение, което се свързва с дебитна или кредитна карта. То е разработено от Cellum и вече от доста време работи на пазара в Унгария.
След бърза регистрация на банковата карта в системата на апликацията потребителите ще могат да заплащат битовите си сметки, да си купуват стоки от интернет, да зареждат предплатени карти към мобилните доставчици у нас както и редица други операции.
През октомври ви запознахме с повече подробности около проложението. Припомняме,че за ползването му е необходима регистрация, при която се въвежда номера на платежната карта. Процесът на регистрация е максимално улеснен и се извършва само от смартфон, без да е необходимо посещаване на офиси на банки или на мобилни оператори, а покупките се извършват чрез сканиране на QR код.
Сигурността както на системата, така и на картата, се гарантира чрез запазване само на половината чувствителни данни в телефона, а другата половина се съхранява отдалечено в сървъра на компанията. Двете половини данни се събират единствено в процеса на плащане от страна на крайния потребител след въвеждане на специален код, известен само на потребителя. Предимството за него е, че няма да се налага да подписва нов договор с банка или мобилен оператор.
Вчера, ден преди официалното пускане на Cellum Pay у нас, изпълнителният директор на „Целум България“ Владимир Буюклиев коментира пред Investor.bg, че очакванията на компанията са в рамките на следващите 2 години всеки притежател на смартфон у нас да се запознае с апликацията и да разбере лесното и бързото и използване.
„Такъв вид приложения все още не са добре познати на българския потребител, но нашите очаквания са Cellum Pay да стане разпознаван. В забързаното ежедневие хората се стремят да използват времето си максимално ефективно, а подобна апликация само може да спести време – от висене на дълги опашки например“, заяви Буюклиев.
Самото стъпване на пазара на Cellum е изключително смело. Приложените стартира в партньорство с MasterCard и включва брандa MasterCard Mobile.
По думите на Буюклиев до този момент за изграждането на приложението и системите му за вътрешно управление у нас компанията е инвестирала около 3 млн. лв.
Според него за възвръщането на инвестицията ще са нужни повече от 2-3 години, но той гледа с оптимизъм в развитието на приложението на българския пазар в дългосрочен план.
„Не смятаме, че ще успеем да възвърнем изцяло инвестицията си в първите 2 до 3 години, но сме убедени, че с разрастването на пазара и привличането на нови партньори, даже след първата година още ще започне бавно да се възвръща. Което е част от нашия инвестиционен план“, коментира Буюклиев.
Услугата е стартирала преди година в Унгария с 15 активни партньора, като за първите десет седмици от съществуването успява да спечели над 10 000 активни потребители. Днес, година след старта, в Унгария услугата се ползва от 1,4 млн. потребители и 600 търговци, а чрез мобилното приложение компанията е реализирала над 1 млн. транзакции.
На добри резултати компанията се надява и на българския пазар, поясни още Буюклиев. По негови думи, въпреки че у нас потребителите на "умни телефони" все още са по-малко от тези в "родината" на Cellum, в България има голям потенциал за развитието на мобилните разплащания, които в кратки срокове вероятно ще станат водещи.
"Очакваме до 2015 г. всички разплащания да стават през мобилни устройства - смартфони и таблети. И тогава в джоба си ще имаме смартфон, вместо телефон, портфейл с кредитни карти и ключове", допълни той.