Американският производител на компютри Dell е пострадал през третото тримесечие по-силно от появата на таблети и смартфони, отколкото се опасяваха експерти. Приходите спадат спрямо същия период на миналата година с 11 на сто до 13,7 млрд. долара (10,7 млрд. евро), обяви компанията след приключването на сесията в четвъртък в централата си в Раунд Рок (Тексас).
Чистата печалба се свива с една трета до 679 млн. долара.
Анализаторите очакваха по-добри данни за двата показателя. За четвъртото тримесечие Dell планира да повиши приходите си с 2 до 5% спрямо същия период на миналата година.
Концернът се намира в процес на преструктуриране, като иска да се съсредоточи върху бизнеса с компании. Но те от своя страна спестяват средства в кризата. Главният финансов директор Брайън Гладън заяви пред Ройтерс, че компаниите в момента искат да спестяват от разходите си за технологии и отлагат обновяването на техниката си.
Една от причините е и „фискалната пропаст“, която заплашва САЩ. Предвид тази несигурност не е ясно кога компаниите ще започнат отново да харчат пари за технологично обновление, казва Гладън.
Компанията разочарова и с прогнозите си за текущото четвърто тримесечие. Компанията предвижда ръст в приходите от 2-5%, но анализаторите очакваха значително по-висок ръст. С представянето на последните данни Dell показа ясно, че не е снаряжен за кризата на PC пазара. Бизнесът с компютри все още е отговорен за половината от корпоративната печалба на компанията, пише MarketWatch.
В следоборсовата търговия акциите на Dell загубиха 2,3% от стойността си, а от началото на годината загубата е в размер на над една трета. Според MarketWatch това прави компанията една от най-слабо представящите се технологични фирми на борсата.
Dell вече се опита да стане по-независим от бизнеса с компютри чрез разширяване на услугите и софтуерни предложения. И тъй като лаптопите и настолните машини правят все още около половината от продажбите, намаление в продажбите на двете подразделения от 26% и 8% е в голяма тежест за цялостния резултат.
Преди всичко частните клиенти се въздържат от закупуване на нови компютри и вместо това посягат към смартфони. За лошия резултат принос има и несигурната икономическа обстановка. Особено силен спад на продажбите има в Европа, Близкия Изток и Африка.
При частните клиенти продажбите спадат с 23%, при големите корпоративни клиенти и обществения сектор спадът е между 8 до 11 на сто. Приблизително стабилен остава бизнесът с малките и средните предприятия.
Dell е един от производителите, които са особено засегнати от засиленото търсене на по-малки мобилни устройства. Някога компанията беше втори по големина производител на компютри след Hewlett-Packard. Междувременно, по данни от фирмата за маркетингови проучвания Gartner, Dell се свлече до четвъртото място зад Lenovo и Acer.
През идната седмица се очаква и отчетът на конкурента Hewlett-Packard. И той очаква спад на продажбите, като към това трябва да се добавят и грешни решения на мениджмънта. Последиците са масово съкращаване на работни места, като се очаква да отпаднат над 29 000 служители, част от тях – в Европа.